Voorwoord
Toen e-commerce vijftien jaar geleden nog in de kinderschoenen stond, kon je alleen een webwinkel starten door die volledig zelf op te bouwen. Bovendien waren er nog ruimte en tijd om te ontdekken en te ontwikkelen. De meeste onlineondernemers groeiden dan ook organisch en met eigen kapitaal. Tegenwoordig zijn de kaarten anders geschud. Er is meer concurrentie en er ligt meer druk op starters. De veelgehoorde retailwijsheid ‘Eat or be eaten’ lijkt ook online steeds meer van toepassing.
Ondernemers van het eerste uur hebben intussen niet stilgestaan en bepalen het hedendaagse gezicht van de Nederlandse e-commerce. Met hen is ook de markt als geheel volwassener geworden. Inmiddels zijn er 70.000 webshops. Starten is door de komst van hosted webshopsoftware weliswaar eenvoudiger geworden, maar je moet als beginnende ondernemer van goeden huize komen om je plekje in de markt te veroveren.
Met de volwassenheid van de markt is ook de mogelijkheid tot bedrijfsovername ontstaan. Waar startende ondernemers vroeger zelf alles moesten opbouwen en uitdenken, hebben ze nu de keuze om een bestaande onderneming over te nemen. Dat vergt niet alleen investeringen, maar brengt ook minder ondernemingsrisico met zich mee. Dit trekt een nieuw soort ondernemer aan met meer budget en professionaliteit.
Thuiswinkel.org zet zich in als brancheorganisatie voor webwinkeliers, en het vertrouwen van consumenten in de aangesloten webshops is een belangrijk wapenfeit. Continuïteit van e-commerceondernemingen is daarom zowel voor aangesloten ondernemers als voor consumenten van groot belang. De ontwikkeling van de overnamemarkt lijkt dit te ondersteunen en bevestigt nog maar eens dat e-commerce in de afgelopen vijftien jaar een volwaardige tak van de Nederlandse retail is geworden.
Het Handboek webshopovername is een kind van deze ontwikkeling en een leidraad bij jouw eerste stappen op het gebied van aankoop of verkoop. Laat je informeren over alle aspecten van het overnameproces, bezien vanuit zowel de oude als de nieuwe eigenaar van een e-commercebedrijf. Er is immers behoefte aan continuïteit en opvolging. Want niets is zo zonde als bedrijven die stoppen en samen met hun opgebouwde waarde verloren gaan.
Ik wens je veel inspiratie en succes met jouw (ver)koop!
Wijnand Jongen,
directeur Thuiswinkel.org