Inleiding
Is een webshop overnemen verstandig? Het antwoord op die vraag is niet zo eenvoudig. E-commerce wordt als één sector gezien, maar is in feite een bonte verzameling van online activiteiten van veel verschillende takken. De verschillen tussen een online speelgoedwinkel, -drogist en -supermarkt zijn groot. Toch valt er genoeg te zeggen over onlineverkoop als geheel.
Wie in de beginjaren een webwinkel oprichtte, was met een goed assortiment of kennis van online marketing al snel de beste in zijn markt. De concurrentie was beperkt, zeker voor wie een shop startte in een nichemarkt. Dit is voor de meeste segmenten echter al jaren niet meer het geval. E-commerce is de pioniersfase ontgroeid en beginnersfouten worden niet meer getolereerd.
De omvang van onlineverkoop is sterk gegroeid. Aanvankelijk waren kopers via internet een aparte doelgroep en bestond online omzet voornamelijk uit reizen, boeken of speelgoed. In sommige branches hadden zelfs de grootste webshops niet meer dan een handvol bestellingen per dag. Onlineverkoop is tegenwoordig niet meer weg te denken uit welk segment dan ook en groeit nog altijd stevig door.
De e-commercemarkt is al jarenlang de snelst groeiende retailtak. Waar fysieke winkels het moeilijker hebben, valt er online zelfs in de lastigste segmenten nog altijd forse groei te behalen. Mits je als webwinkelier je zaken goed op orde hebt, want professionaliteit en schaalbaarheid worden steeds belangrijker.
In 2007 waren er nog een magere 5.200 webwinkels actief in Nederland. Ter vergelijking: in het eerste kwartaal van 2018 telde het Centraal Bureau voor de Statistiek ruim 70.000 webshops (1). In elf jaar tijd is de e-commerce dus meer dan dertien keer zo groot geworden. Niet alleen het aantal webwinkels is explosief gegroeid, ook het aantal online aankopen en de bijbehorende bestedingsbedragen zitten al jarenlang in de lift.
De markt wordt dan ook volwassener. Consumenten zijn vertrouwd geraakt met online winkelen, als toetredende webwinkelier hoef je het wiel niet opnieuw uit te vinden en er zijn meer en betere toeleveranciers. Tegelijkertijd is de dynamiek binnen de branche groot: de concurrentie is hevig en de consument stelt steeds hogere eisen aan het assortiment en de dienstverlening van een webwinkel.
Een webshop starten wordt regelmatig onderschat. Hoewel de drempel in eerste instantie laag is – vanaf een tientje per maand heb je de beschikking over webwinkelsoftware waarmee je eenvoudig producten aan de man kunt brengen – hebben nieuwe toetreders het niet makkelijk. Want hoe onderscheidend kun je nog zijn als er alleen al in Nederland tienduizenden webshops actief zijn?
Online winkels die langer meedraaien hebben hun lessen vaak al geleerd. Ze zijn inmiddels enige stappen verder en boeken goede resultaten. Toch willen goede omzet- of winstcijfers lang niet altijd zeggen dat de eigenaar tevreden is. Er zijn genoeg webwinkeliers die liever wat anders doen, met pensioen willen, te weinig tijd hebben om hun bedrijf uit te bouwen of terugverlangen naar de tijd dat hun onderneming nog een start-up was.
Dit biedt kansen voor potentiële kopers. Deze webshops hebben hun sporen immers verdiend. De kinderziektes zijn er grotendeels uit en nieuwe kopers kunnen versneld tot de markt toetreden. Ook bestaande spelers mengen zich steeds vaker in de strijd, want in ruil voor hogere volumes kunnen zij betere inkoopvoorwaarden krijgen, seizoensinvloeden spreiden of marktrisico’s verlagen. Dankzij een overname kan een bestaande speler nadien doorgaans beter concurreren met anderen. Er lijkt intussen een consolidatie in de markt te zijn ontstaan, wat de verwachting wekt dat veel webwinkels nog van eigenaar zullen wisselen of stoppen.
Reden genoeg dus voor het Handboek Webshopovername. We nemen je in dit handboek mee door het proces van de succesvolle (ver)koop van een webwinkel. Na enkele inleidende hoofdstukken leiden we je stapsgewijs door de overname, van de allereerste oriëntatiefase tot de periode na de overdracht. In de afsluitende hoofdstukken geven diverse specialisten als gastauteur hun visie op onderwerpen als bedrijfswaarde, financiering en de juridische kant van een webshopovername. Wanneer je voor het (ver)koopproces ruim de tijd neemt en je je goed voorbereidt, staat je ongetwijfeld een succesvolle overname te wachten.
(1) Measuring the internet economy in The Netherlands: a big data analysis – CBS (2018).