U bent op basis van de beschrijving op ons platform geïnteresseerd geraakt in een webshop: De cijfers staan u aan, de marktbeschrijving en de vooruitzichten ook. Dan is de volgende stap om in contact te treden met de verkoper. Via WebshopOvername.nl wordt u eerst gevraagd om te bevestigen dat u de gegevens die u ontvangt vertrouwelijk behandeld. Vervolgens ontvangt u de URL van de webshop en bent u in staat om de webshop zelf goed te bekijken. 

Net als bij een sollicitatiegesprek of een eerste date, is de eerste indruk van belang. Maar om een goed beeld te krijgen moeten de nodige aspecten worden onderzocht. Op deze pagina zullen we u in 6 onderdelen toelichten welke aspecten wij denken dat u zeker moet onderzoeken bij de aankoop van een webshop: General, Techniek, SEO, SEA, Juridisch & Financieel.

Download de checklist hier

Het eerste contact met de webshop verkoper

Een goede eerste stap na het ondertekenen van de geheimhoudingsverklaring (de ‘NDA’) is om de verkoper te vragen om toegang tot het Google Analytics account van de betreffende webshop (voor deze toegang heeft u een Gmail adres nodig. De verkoper geeft u vervolgens toegang vanuit het Analytics account -> Beheer -> Gebruikersbeheer). In Analytics kunt u zelf al vast de nodige analyses draaien met de aanwezige data.

Bij grotere overnames zal de verkoper een verkoopdocument (het "memorandum") hebben opgesteld met alle relevante informatie over de business die hij/zij verkoopt. Dat document kunt u in dit stadium opvragen, mits aanwezig.

U weet nu het domein, u heeft de webshop goed bekeken en uw eerste analyses kunnen maken. In dit stadium heeft u waarschijnlijk al een goed idee of de shop iets voor u zou zijn. Dat is het moment om nader kennis te maken met de verkoper en de details rondom de aangeboden business boven tafel te krijgen. Ons advies is om in dit stadium een face-to-face afspraak in te plannen zodat u ook een indruk krijgt van de persoon of onderneming die verkoopt.

Webshop Kopen Checklist

Hieronder geven we u een overzicht van de onderwerpen die wij belangrijk vinden bij de overname van een webshop. Zie de lijst als leidraad en haal eruit wat voor uw situatie van toepassing is. De lijst is generiek en niet compleet voor iedere overname. Daarbij is de lijst lang, dus mail deze niet 1 op 1 aan de verkoper door, maar hanteer deze als checklist in uw communicatie met de verkoper om te volgen of u de belangrijkste elementen wel heeft onderzocht.

Algemene webwinkel informatie

Wat is het verhaal achter de shop?  Waarom is de verkoper deze shop gestart in dit segment?

Onderzoek de eigenaar-historie van de shop. Koopt u van de 1e eigenaar, of is de shop binnen 2 jaar 4 keer van eigenaar gewisseld?

Van wanneer dateert de eerste order? Vraag de orderhistorie ook op.

Hoe zit de markt in elkaar? (concurrentie, groothandels, exclusiviteit, wet & regelgeving)

Wat is de omvang van de vraag? (betrek ook het zoekvolume om de producten in de beantwoording)

Hoe ziet de toekomst van deze markt eruit?

Welke verkoopkanalen worden gebruikt en biedt dit nog kansen?

Hoe groot is het klantenbestand en het nieuwsbrief-bestand?

Worden de social media accounts actief onderhouden?

Is er voorraad bij de koop inbegrepen? Is deze courant of zijn het ‘winkeldochters’?

Verwerkt de verkoper alle orders zelf of werkt hij op basis van fulfilment of dropshipping?

Wat is de tijdsbesteding per week?

Is er personeel of steunt de shop op externe inhuurkrachten?

Wordt u met de overname eigenaar van de content?

Wat is de gewenste manier van overdracht  en wat zijn hiervan de voor- en nadelen?

Wordt er gewerkt met een webshopkeurmerk en is men nog lid? (te controleren op de site van het betreffende keurmerk)

Kunnen klanten via een extern review bedrijf (Feedback Company, Kiyoh etc) beoordelingen achterlaten en hoe oud zijn de meest recente beoordelingen?

Zoek op internet naar informatie over de verkoper.

Vraag wat de reden van verkoop is.

En bestel altijd een kredietwaardigheidsrapport over de tegenpartij. Dit inzicht kan veel narigheid voorkomen! Om dit rapport te bestellen, logt u eerst in uw WebshopOvername account, opent u vervolgens een conversatie in de inbox en klikt u op de tab 'kredietwaardigheid'.

De techniek achter de shop

Ziet het design van de webshop er nog actueel uit of zult u deze opnieuw moeten (laten) ontwerpen?

Staat de shop op een open source platform of hosted software en wat zijn de gerelateerde kosten per maand?

Wat zijn de kosten wanneer u een wijziging wil laten doorvoeren in de webshop of het design?

Zijn alle benodigde functionaliteiten en modules aanwezig en gemakkelijk te gebruiken?

Wanneer u een serieuze overname doet, vraagt dat om serieus onderzoek. Wilt u zekerheid omtrent de techniek van de webshop, overweegt u dan om een technische scan uit te laten voeren. Deze scan vertelt u niet alleen de status, maar geeft u bovendien verbeterpunten zodat u weet waar er winst valt te behalen.

Search Engine Optimization & Advertising (SEO/SEA)

Check de leeftijd van de webshop: Hoe oud is de site? Dit kan van invloed zijn op de waarde. Oudere websites hebben veelal een betere reputatie in Google.

Bekijk in Google Webmastertools wat de posities van de webshop zijn op belangrijke keywords. Is hier ruimte voor verbetering of is de concurrentie op deze keywords hoog?

Bekijk in Google Ads hoe effectief de huidige campagnes zijn: Wat kost een conversie en wat is de concurrentie op de zoekwoorden waarop wordt geadverteerd? Is er ruimte voor optimalisatie van de campagnes?

Analyseer de bezoekersaantallen en waar deze vandaan komen: Zijn dat betaalde kanalen of gratis kanalen? En analyseer hoe die bezoekers vervolgens converteren in orders en wat die conversies kosten en opleveren. Hiervoor heeft u toegang nodig tot het Google Analytics account van de shop en bij voorkeur ook het Ads account.

Wat zijn de trends in bezoekersaantallen, conversie en omzet per kanaal?

Onderzoek of de webshop geen gebruik maakt van technieken om zoekmachines te misleiden, zoals verborgen teksten of links. Dit kan tot forse penalties en zelfs verwijdering uit de zoekmachines leiden. Helaas is dit nooit 100% vast te stellen, maar wanneer u de richtlijnen voor webmasters van Google doorneemt, dan weet u waar u op moet letten.

Gebruik OpenSiteExplorer van MOZ.com om een idee te krijgen van het backlinkprofiel (hoe ‘schoon’ zijn de links naar de webshop).

De optimalisatie van SEO & SEA bepalen voor de meeste webshops het verschil tussen geld verdienen en geen geld verdienen. Het behoeft dus geen toelichting dat beide cruciale onderwerpen zijn wanneer u een shop overneemt. Voor veel kopers zullen de kansen ook vaak in de SEO/SEA optimalisatie liggen. Wanneer u hier ondersteuning bij kunt gebruiken, dan verwijzen wij u graag naar onze SEO & SEA scans. Deze rapportages geven u exact aan waar de kansen en de bedreigingen zitten en hoe u deze het beste kunt aanvliegen. 

De juridische kant van een webshop overname

Onderzoek of de algemene voorwaarden, privacy policy & disclaimers voldoen aan de huidige wet & regelgeving. Zeker wanneer de webshop zaken doet over de grens (Duitsland is berucht!).

Bekijk de leverancierscontracten en voorwaarden. Zeker wanneer de webshop werkt op basis van dropshipping en de afhankelijkheid van deze partner dus groot is.

En vergeet vooral niet om een goede verkoopovereenkomst op te laten stellen door een jurist! Of u nou via een activa/passiva transactie de webshop overneemt of via een aandelentransactie: Het is zaak dat u een sluitende overeenkomst laat opstellen door een specialist. Dat kan vanaf €21 voor een standaardcontract voor webshopovernames die u vervolgens zelf aanpast. Voor een overeenkomst op maat bent u uiteraard meer kwijt. Reken erop dat een jurist snel 3 a 4 uur nodig heeft.

Financiële aspecten aan een webshop overdracht

Voordat u in het eindstadium belandt is het van groot belang om eerst de boeken hebben onderzocht (of wellicht dat uw boekhouder hier een rol kan spelen). Deze fase van het overnameproces noemt men ook wel ‘due diligence’.

De volgende elementen zouden wij zeker (laten) onderzoeken:

-De boekhouding, balans en winst & verliesrekening.

-Check de boekhouding vervolgens tegen de cijfers in de backend van de webshop en tegen de cijfers in de Adwords & Affiliate accounts. Werkt de shop met een dropshipper? Dubbelcheck daar dan ook de data.

-Zet de conversies in Adwords/Analytics uit tegen de daadwerkelijk uitgeleverde orders.

-Wat is de maandelijkse cashflow?

-Waar zitten de knelpunten en waar valt nog winst te behalen?

-Wat zijn de schulden en wat is het eigen vermogen? (in geval van een BV)

-De voorraadposities en mate van courantheid

-En wellicht het belangrijkste: Vaststellen hoeveel geld er daadwerkelijk maandelijks wordt verdiend.Wat is de marge?

-Heeft de verkoper de eigen uren wel meegenomen in de marge berekening?

Kijk verder terug dan de laatste 12 maanden. De omzet en winstontwikkeling hebben invloed op de waarde. Zit hier een stijgende lijn in? En hoe lang kan de webshop een stabiel inkomstenpatroon aantonen?

Onderzoek de verzendkosten & de retourkosten (valt hier nog te optimaliseren?)

Wat is het retourpercentage?

En wat is het percentage terugkerende klanten?

Welke partij handelt de betalingen in de webshop af en wat zijn de kosten daarvan?

Zijn er op het moment van overdracht, openstaande orders die u nog moet leveren?

Indien de webshop middels een BV-overdracht wordt overgenomen: Wat zijn de banksaldi op het moment van overname? Zijn er schulden? Is er eigen vermogen?

Afsluitend nog een extra aanbeveling: In onze ervaring valt het aan te raden om de transactiesom deels te betalen op het moment van overdracht en deels wanneer de verkoper aan al zijn verplichtingen heeft voldaan. Stel voor om dit mee te nemen in de verkoopovereenkomst.

Ben u benieuwd hoe wij u kunnen ondersteunen bij de aankoop of verkoop van uw webshop? Lees dan hier verder.

Webshops te koop

Rest de vraag: Waar vindt u de webshop die u zou willen kopen?  Onze aanbod pagina vormt daarvoor een goed startpunt. Mocht u interesse hebben om een actieve koopopdracht te plaatsen (we gaan dan voor u 'op jacht'), neemt u dan contact op.