Zonder bezoekers op een webshop wordt er niet verkocht en is er geen omzet. Daarom is het belangrijk om de verschillende bronnen van het bezoek (ook wel de 'traffic') op uw webshop te onderzoeken. De meeste webwinkels ontvangen traffic van de volgende kanalen: Zoekmachines (met name Google), Affiliates (w.o. prijsvergelijkers), Direct verkeer en (in mindere mate) via incoming links.
 

Om de bezoekersstroom uit de zoekmachines te onderzoeken, wordt er allereerst een scheiding gemaakt tussen bezoekers die binnenkomen via advertenties in de zoekmachines (meestal Google Ads) en de bezoekers die 'organisch' binnenkomen (oftwel gratis) via de normale zoekresultaten. Google Search Console (voorheen Google Webmaster Tools) is een bijzonder nuttige tool (zeker icm met Analytics) om deze stroom te onderzoeken. Bing heeft een vergelijkbare tool, maar gezien de beperkte relevantie van Bing als bezoekersbron, zal die op deze pagina niet worden behandeld. Meer info over Bing Webmaster Tools vindt u hier.

Wat is Google Search Console?

Google Search Console is een erg handige en bovendien gratis tool van Google die een indruk geeft hoe zoekmachines uw webshop zien. De tool is eenvoudige te implementeren door een code in de <head> sectie in de broncode van uw webwinkel te (laten) plaatsen. Met Search Console kunt u achterhalen over welke zoekwoorden ('keywords') Google denkt dat uw website over gaat. Dit is bijzonder handige informatie wanneer u zichtbaar wilt zijn op specifieke zoektermen (en dat is eigenlijk altijd zo). Verder is het mogelijk om de indexering (de opname) van uw shop in Google te bekijken en is het mogelijk om technische wijzigingen door te geven aan de zoekmachine (bijvoorbeeld dat bepaalde pagina's niet belangrijk zijn of dat bepaalde url's niet meer kloppen)

Wat zijn de functies van Google Search Console?

Er zijn talloze nuttige functies en we raden u aan ze zeker een keer door te nemen, wanneer u de tool heeft geïnstalleerd. Voor nu zullen we een aantal van de meest interessante functies voor u aanstippen:

1. Zoekverkeer - Zoekanalyse

Onder het menu-item 'zoekverkeer' vindt u de functie zoekanalyse. Hier ziet u terug welke pagina's van uw webshop in Google scoren op welke zoektermen. Per zoekwoord worden de totale vertoningen van uw pagina weergegeven, het aantal kliks vanuit Google naar uw pagina, de conversie (de 'CTR', oftwel het aantal kliks gedeeld door het totale aantal vertoningen) en de gemiddelde positie in de zoekmachine. In de afbeelding hieronder ziet u een screenshot van deze functie. Zoals u ziet is de data ook nog te verfijnen naar datum, apparaat (mobiel/tablet/desktop) etc. Voor iedere webshophouder die actief bezig is met de optimalisatie van de shop op bepaalde zoekwoorden is deze tool van grote waarde!

2. Zoekverkeer - Links naar uw site

Onder hetzelfde menu-item vindt u ook een overzicht terug van alle websites die naar uw webwinkel linken. Een nuttige functie om bij te houden of uw linkbuilding activiteiten resultaat hebben. Binnenkomende links tellen voor Google nog steeds zwaar mee in de positionering van uw webshop. Het idee daarachter is dat derden alleen naar uw webwinkel linken, wanneer u enige vorm van autoriteit over het onderwerp heeft. (dus stel uw hondenvoer webshop heeft veel binnenkomende links op de pagina 'Hoe kies ik het juiste hondenvoer', dan doet Google de aanname dat u hier blijkbaar nuttige informatie over deelt op uw website en positioneert deze beter op gerelateerde zoektermen. Let op: Links kopen wordt door Google zwaar afgestraft, dus doe dat vooral niet. In het ergste geval wordt uw shop verwijderd uit de zoekmachine en bent u niet meer te vinden...

3. Google-index - Indexeringsstatus

Hier kunt u exact zien hoeveel pagina's Google van uw website heeft geindexeerd.  Indien dit niet het aantal pagina's van uw webshop benadert, dan heeft u een goede indicatie dat Google een probleem ondervindt bij de indexatie en is het zaak om te zoeken naar de oorzaak hiervan. (Tip: Wanneer u in de zoekmachine zoekt met het commando "site:uwwebshop.nl" dan krijgt u het aantal geindexeerde pagina's ook teruggekoppeld en ziet u gelijk hoè Google uw pagina's toont!)

4. Crawlen - Crawlfouten

Onder deze functie vindt u fouten in uw webshop die Google tijdens het 'crawlen' van uw webshop tegenkwam. Een goede lijst om uw webshop-performance mee te verbeteren! U kunt hier bijvoorbeeld 'dode' links en 404's mee oplossen.

5. Crawlen - Sitemaps

U kunt Google natuurlijk zelf uw site laten crawlen en laten bepalen wat er van belang is en wat iets minder van belang is. Maar u kunt Google ook een 'gids' van uw webwinkel geven. In deze gids (ook wel de sitemap) neemt u de pagina's van uw webshop op en kent u daar een waarde aan toe (bijvoorbeeld 1.0 voor de belangrijke homepage en 0.8 voor een wat minder belangrijke category page). De sitemap geeft de menustructuur van uw webshop aan Google door, waarmee Google uw shop beter en sneller kan indexeren.

Waarom is Google Search Console belangrijk wanneer ik een webshop koop/verkoop?

97% van de Nederlanders gebruikt Google als zoekmachine en dat maakt Google Search Console tot een belangrijke bron van informatie over de performance en vindbaarheid van de webshop die u verkoopt of koopt. Voor verkopers levert Google Search Console een schat aan informatie over 'knelpunten' in uw webshop en door deze te verbeteren, upgrade u de performance van uw webwinkel en daarmee aan de waarde.

Voor kopers is de analyse van de Search Console van waarde om ten eerste de huidige performance goed te kunnen analyseren en in hoeverre deze performance stabiel is en organisch opgebouwd (check de bronnen van de inkomende links bijvoorbeeld) en ten tweede waar de verbeterpunten (kansen) liggen. Als koper kunt u de verkoper altijd om toegang vragen tot zijn of haar Google Search Console account. U hoeft de verkoper alleen een Gmail adres door te geven. Aan dit adres kan de verkoper uw toegang tot zijn account koppelen en heeft u inzage in de data. (het is normaal om eerst, al dan niet via Webshop Overname, gezamenlijk een geheimhoudingsverklaring te tekenen)

Het is mogelijk om via ons een SEO scan af te nemen, waarmee ook deze data van uw (nieuwe) webshop volledig wordt doorgenomen op status en potentieel. (mocht het een potentiële aankoop betreffen, dan is de medewerking van de huidige eigenaar van de webshop vereist).

Meer informatie vindt u hier