Zonder bezoekers op een webshop wordt er niet verkocht en is er geen omzet. Maar deze bezoekers moeten in uw webshop wel kunnen vinden wat ze zoeken. Daarom is het niet alleen van belang op de bronnen van bezoekers (ook wel 'traffic') vast te stellen en te analyseren, maar is het zeker ook zo belangrijk om het gedrag van bezoekers in uw webshop te analyseren. Er zijn verschillende programma's waarmee u bezoekers kunt volgen vanaf de bron tot de uitstappagina in uw webshop. Het meest gebruikte en wellicht het beste programma hiervoor is 'Google Analytics'. 

Wat is Google Analytics?

Google Analytics is gratis software van Google die u kunt gebruiken om vrijwel alle activiteiten naar, op en van uw website te meten en inzichtelijk te krijgen. De meest gebruikte functie is het meten van de aantallen bezoekers van een webshop. 

Binnen Analytics kunt u zelf periodes aangeven waarover u informatie wilt hebben, u kunt zien waar bezoekers vandaan komen, waar ze in Google op hebben gezocht, hoe lang ze in uw webwinkel waren en wat ze daar precies hebben gedaan. 

De software is eenvoudig in vrijwel iedere webshop te installeren middels de toevoeging van een klein script in de broncode van de shop. 

Analytics gebruiken

Analytics gebruikt u om de performance van een webshop te meten en indirect uw marketing inspanningen. Met Analytics kunt u exact zien hoe bezoekers uw webshop binnenkomen: Vanuit de zoekresultaten van Google, via Google Ads (voorheen Adwords), via links (en welke) op andere sites of bijvoorbeeld een nieuwsbrief die wordt verstuurd. Wanneer u veel moeite gaat steken in de SEO van een webshop, dan kunt u via Analytics in de gaten houden of dit tot betere posities en meer bezoekersaantallen leidt. Vervolgens is het ook mogelijk om te zien wat deze bezoekers in uw webwinkel doen, of ze wat kopen en wat ze vervolgens kopen.

Met deze informatie kunt u sturen: Wellicht loont inspanning in SEO minder en betaalt uw investering in Google Ads zich beter uit. Of levert 'traffic' van Beslist.nl u nou juist orders met een goede marge op?  Dit heeft ook te maken met de 'klikpaden' die men op uw webshop aflegt: zijn die logisch, zijn ze te lang, haken er teveel mensen af, of...?  U kunt het allemaal bijhouden analyseren en optimaliseren dankzij Analytics. 

Er is enorm veel goede informatie beschikbaar over Analytics en wij raden u aan daar zeker kennis van te nemen. Een paar bronnen die we u niet willen onthouden:
Analytics training van Google (pdf)
Think Online - Handleiding voor beginners

Hier voeg ik graag nog aan toe dat wij alle houders van een webshop aanraden om het Analytics account te koppelen aan uw Google Ads account en uw Google Search Console (voorheen Google Webmaster Tools) account. Hiermee heeft u de beschikking over alle volledige bezoekers gegevens in uw eigen Analytics account. U koppelt met beide accounts via de beheerdersfunctie van Analytics. Vervolgens stelt u hier ook 'e-commerce tracking' in, zodat u per conversie kunt volgen wat er is gekocht en voor welk bedrag. 

Waarom is Analytics belangrijk wanneer ik een webshop koop/verkoop?

Omdat Analytics u inzage geeft in hoeveel bezoekers er binnenkomen per kanaal, wat ze opbrengen en hoe dit valt te verbeteren. Bijvoorbeeld: Een webshop heeft 500 bezoekers per dag, waarvan er 300 via betaalde kanalen binnenkomen en 200 via 'gratis kanalen'. De 300 bezoekers leveren gemiddels 7 orders/dag op (7/300 = een conversie van 2,33%) en de 200 bezoekers leveren 3 orders op (3/200 = een conversie van 1,5%). Bezoekers die via betaalde kanalen binnenkomen kosten echter een bepaald bedrag per conversie en de bezoekers die via onbetaalde kanalen binnenkomen niet (althans niet 1-op-1). 

Op basis van deze data kunt u bepalen waar uw tijd, energie en geld in moet worden gestoken. En als (ver)koper van een webwinkel: Waar zitten de kansen! 

Wanneer u een webshop koopt kunt u met deze informatie ook bepalen wat de afhankelijkheden zijn van iedere bron van bezoekers. Stel dat 80% van de bezoekers 'direct' traffic is (dwz dat ze direct naar uw webshop gaan en niet via een ander kanaal zoals Google binnenkomen) en dat deze traffic een prima conversie geeft, dan is de afhankelijkheid van derden veel minder. Daarmee is de waarde van de shop hoger dan wanneer 80% via bijvoorbeeld Beslist.nl binnenkomt: Want stel Beslist past de tarieven aan, of stopt met haar platform, dan bent u (kort door de bocht) 80% van uw inkomsten kwijt.

Vervolgens leveren analyses van de klikpaden op welk pad tot de meeste conversies leidt of tot orders met de meeste marge. Met deze informatie kunt u de webshop 'slimmer' inrichten: U zorgt dat bezoekers gelijk zien wat ze zoeken en vervolgens met zo min mogelijk stappen kunnen afrekenen.

Toegang geven tot uw Google Analytics

Het is gebruikelijk dat verkopers aan (potentiële) kopers toegang geven tot de statistieken in hun Google Analytics account. Let wel op: als u de volledige e-commerce settings in Analytics gebruikt, dan kan het zijn dat een koper uw hardlopers direct identificeert. Het is voor te stellen dat u deze informatie pas laat in het overnameproces deelt, wanneer er meer duidelijkheid is.

Op de volgende wijze geeft u eenvoudig toegang:

1 - Log in uw account en ga naar uw webshop (property)
2 - Klik op beheerder (onderin het linkermenu)
3 - Ga naar "Gebruikersbeheer"
4 - Voeg het emailadres van de potentiële koper toe via het '+' teken rechtsbovenin en selecteer als niveau "lezen & analyseren". 

Let op: om een gebruiker te kunnen toevoegen, dient deze over een Google account te beschikken. Een Gmail account werkt altijd. Zakelijke emailadressen (@bedrijfsnaam.nl) die gekoppeld zijn aan Gmail werken ook.

Analytics & Overnames

Uiteraard spelen er nog veel meer elementen een rol. Analytics is een uitgebreid pakket en de opties zijn legio. In dit artikel willen we alleen het belang voor u aanstippen: Als webshophouder, of als toekomstige webshophouder, kunt u niet zonder: Analytics vormt een essentieel onderdeel van de waardebepaling!

Bent u benieuwd hoe u het Analytics account overdraagt na een overname? Lees ons artikel hierover.

Indien gewenst kunt u via ons een scan afnemen, waarmee wij de bezoekersstromen van uw (nieuwe) webshop volledig doornemen op huidige status en potentieel, vanaf de bron tot en met de uitstappagina. (mocht het een potentiële aankoop betreffen, dan is de medewerking van de huidige eigenaar van de webshop vereist)
Meer informatie vindt u hier