Het overdrachtsdocument
Dit moment kunt u heel goed voorbereiden. Wij raden verkopers altijd aan om in de weken voorafgaand aan de overdracht te starten met het opstellen van een uitgebreid overdrachtsdocument; hoe uitgebreider hoe beter.
De meeste verkopers worden namelijk geacht na de overdracht nog een periode beschikbaar te zijn voor vragen van de koper en bijvoorbeeld een kennismakingsronde langs de belangrijkste contactpersonen (denk bijvoorbeeld aan leveranciers). En hoe beter het overdrachtsdocument in elkaar zit, hoe minder telefoontjes u van de koper tegemoet hoeft te zien. Bovendien maakt zo’n document een goede en professionele indruk.
De inhoud van een overdrachtsdocument
In een overdrachtsdocument neemt u de volgende zaken op:
-
Beschrijving van de belangrijkste bedrijfsprocessen
-
Contactgegevens van belangrijke relaties
-
De aanwezige overeenkomsten met derden
-
Alle accounts die nodig zijn om de webwinkel te runnen, inclusief login en wachtwoord
De praktijk leert dat dit een hele lijst kan zijn, dus besteed hier veel aandacht aan. Pluis uw hele mailbox uit en maak een complete lijst. U kunt onder meer denken aan:
- CMS van de webshop
- Boekhoudprogramma
- Social media accounts
- Payment provider
- Google Analytics
- Google Ads
- Google Webmastertools
- Affiliates
- Prijsvergelijkers
- Bol.com
- Admarkt van Marktplaats
- Speurders
- Facebook advertising
- Webshopkeurmerk
- Klantbeoordelingen
- Email/newsletter provider
- Dropshipping / Fulfilment partner
- Product leveranciers
- Domeinnaam provider
- Hosting
Deze lijst is niet compleet, maar geeft een eerste indicatie.
Wilt u zich nog meer verdiepen in het verkoopproces? Bestel dan ons WebshopOvername Handboek. In het handboek nemen wij u mee door alle details, en ervaring van anderen, met betrekking tot het succesvol verkopen van uw e-commerce bedrijf.