Nadat de overeenkomst is getekend, start het moment van overdracht. De inkt is misschien nog niet eens droog, maar het is slim om hier zo snel mogelijk mee te beginnen. U bent immers geen eigenaar meer en de onderneming wordt nu voor risico van de koper gevoerd!


Dit moment kunt u heel goed voorbereiden. Wij raden verkopers altijd aan om in de weken voorafgaand aan de overdracht te starten met het opstellen van een uitgebreid overdrachtsdocument; hoe uitgebreider hoe beter.

De meeste verkopers worden namelijk geacht na de overdracht nog een periode beschikbaar te zijn voor vragen van de koper en bijvoorbeeld een kennismakingsronde langs de belangrijkste contactpersonen (denk bijvoorbeeld aan leveranciers). En hoe beter het overdrachtsdocument in elkaar zit, hoe minder telefoontjes u van de koper tegemoet hoeft te zien. Bovendien maakt zo’n document een goede en professionele indruk.

De inhoud van een overdrachtsdocument

In een overdrachtsdocument neemt u de volgende zaken op:

  • Beschrijving van de belangrijkste bedrijfsprocessen

  • Contactgegevens van belangrijke relaties

  • De aanwezige overeenkomsten met derden

  • Alle accounts die nodig zijn om de webwinkel te runnen, inclusief login en wachtwoord

Weten wat uw webshop waard is?

De praktijk leert dat dit een hele lijst kan zijn, dus besteed hier veel aandacht aan. Pluis uw hele mailbox uit en maak een complete lijst. U kunt onder meer denken aan:

Deze lijst is niet compleet, maar geeft een eerste indicatie.

 

Wilt u zich nog meer verdiepen in het verkoopproces? Bestel dan ons WebshopOvername Handboek. In het handboek nemen wij u mee door alle details, en ervaring van anderen, met betrekking tot het succesvol verkopen van uw e-commerce bedrijf.