Een webshop keurmerk zorgt voor vertrouwen bij de consument. De toename van het aantal keurmerken draagt hier echter niet aan bij. In dit artikel vindt u de betrouwbare keurmerken. 

Iedereen kan een eigen webwinkel keurmerk beginnen. Er bestaan geen concrete regelgeving of controlerende instanties. Wel kunnen de keurmerken zich optioneel laten toetsen door bijvoorbeeld ConsuWijzer.

Het belang van een webshop keurmerk

Uit onderzoek blijkt dat consumenten waarde hechten aan een webshopkeurmerk. 90% van de klanten doet eerder een aankoop als er een dergelijk keurmerk aanwezig is. 

Keurmerken zorgen voor een stukje zekerheid over bijvoorbeeld de leveringscondities, service, bedenktijd en garantie bij de webwinkel waar consumenten hun aankoop doen. Hoewel veel van deze zaken inmiddels via wetgeving ook zijn geregeld, is de mogelijkheid van klachtafhandeling via het keurmerk toch een stok achter de deur.

Onafhankelijkheid
Een webshop keurmerk hoort onafhankelijk en onpartijdig te zijn. Dit kun je onder andere zien aan de ondernemingsvorm: als dit een stichting of vereniging is, draagt dat hier aan bij. Keurmerken die zijn opgericht als bedrijf dienen namelijk in eerste instantie het belang van de eigenaars. 

Transparantie en voorlichting
De communicatie en voorlichting van een keurmerk moet eerlijk, betrouwbaar, niet misleidend of puur verkoop gericht zijn. Je moet eenvoudig kunnen vinden waar het keurmerk voor staat en wat de vereisten zijn om het keurmerk te mogen voeren.

Deze keurmerken voldoen in de basis aan de kwaliteitseisen, maar doe vooral zelf onderzoek welk keurmerk het beste bij je past! Zo zijn er ook keurmerken voordelig(er) bij bepaalde webhosting aanbieders, en zit er bij sommige keurmerken extra dienstverlening in het pakket zoals een module voor klantreviews.

Wanneer u een webshop gaat overnemen, bekijk dan of deze is aangesloten bij een keurmerk. Naast het hebben van een keurmerk geven ook de online reviews een beeld van de shop, combineer deze met de harde data zoals omzet en winst om een goed beeld van een webshop te vormen.