Wanneer deelt u wat?
Voor kopers is het van belang een goed beeld te krijgen en de nodige aspecten te onderzoeken. Toch adviseren wij verkopers om bij het eerste contact niet direct alle informatie te delen. Op deze pagina geven we tips over het omgaan met vertrouwelijke informatie. Wat zijn te verwachten vragen en welke vragen zijn geschikt voor een later stadium in de onderhandeling?
Beginfase van de onderhandeling
Nadat een koper de geheimhoudingsverklaring heeft getekend, kunnen zij de domeinnaam en gegevens van de webshop inzien. Dit is over het algemeen voldoende om te bepalen of er verdere interesse is. Bij interesse zal een koper contact zoeken via het platform.
Typische vragen in dit stadium zijn vragen over verkoopcijfers, het aantal SKU’s, of er een memorandum aanwezig is en of er rapportages beschikbaar zijn uit Google Analytics.
Nadat een koper de gegevens van de webshop heeft gezien en de initiële vragen heeft kunnen stellen, is het een goed moment om nader kennis te maken. Wij raden aan om in deze fase een face-to-face afspraak in te plannen. Dit kan eventueel ook via een videocall.
In het kennisbank artikel “Waar u op moet letten” geven we een overzicht van onderwerpen die wij belangrijk vinden bij de overname van een webshop. Dit zijn typisch vragen die gesteld kunnen worden tijdens de kennismaking.
Omgaan met vertrouwelijke informatie
Kopers kunnen toegang vragen tot het Google Analytics account. Wij raden dit af in het beginstadium van de onderhandeling. Vaak is het delen van rapportages uit Analytics voldoende.
Ook is het niet verstandig om in te gaan op te gedetailleerde informatieverzoeken. Voorbeelden die we nog wel eens bij zien komen zijn:
- Wie is de leverancier?
- Welke producten verkoopt u het meest?
Soms gebeurt het dat kopers voorstellen om direct langs te komen. Wij raden aan het bezoek af te houden tot na een eerste bieding indicatie.
Eerste contact via het overnameplatform
Tenslotte willen we kopers adviseren het eerste contact altijd via het platform te laten lopen. Het is vooral voor de verkoper niet fijn als kopers contact opnemen via andere kanalen: Vaak is de omgeving niet op de hoogte van de verkoopplannen en zijn werknemers nog niet ingelicht. Vraag altijd aan de andere partij via de chat of het gewenst is de communicatie elders voort te zetten.
Wilt u zich nog meer verdiepen in het verkoopproces? Bestel dan ons WebshopOvername Handboek. In het handboek nemen wij u mee door alle details en ervaring van anderen, met betrekking tot het succesvol kopen of verkopen van uw e-commerce bedrijf.