Webshops zijn er in vele soorten en maten. Standaardpaketten die te huur zijn als SAAS (software as a service) zoals Seoshop tot eigen servers met Magento, Woocommerce of eigen gebouwde software. Bij de verkoop van uw webshop zult u meestal de ingerichte webshop meeverkopen. Zo kan de koper direct in de shop aan de slag en gaat er geen shop-geschiedenis en waarde verloren. Waaruit bestaat deze overdracht gewoonlijk?

Domeinnaam

De domeinnaam is een belangrijk bezit van een moderne onderneming. Het is een afspiegeling van het merk en de plek online waar de shop te vinden is. In de loop van de jaren wordt je winkel groter en de domeinnaam representeert een deel van de waarde. Dat komt doordat mensen de naam (URL) onthouden, maar ook omdat je links naar je website zal verzamelen, die mede zorgen voor de vindbaarheid. Maar veruit het belangrijkste is de positie in Google. Sta je op je belangrijkste keywords op pagina 1 in de resultaten (of zelfs op positie 1, 2 of 3), dan zorgt dat voor gratis verkeer; een waardevolle asset in deze tijd. De concurrentie om de top-posities in Google is namelijk groot. 

Software

Een webshop heeft software nodig om te functioneren. Wanneer u het softwarepakket overdraagt, dan komt de klantdata en orderhistorie automatisch mee naar de nieuwe eigenaar. Er zijn vele webshop softwarepakketten, grofweg te verdelen in 2 hoofdgroepen:

  1. Self-hosted
    Gebruikt u een eigen server bij een hostingprovider? Dan is dat een self-hosted webshop. Dat geldt meestal voor shops als Magento en Woocommerce. Het kan ook zijn dat u zelf een webshop heeft gebouwd of laten bouwen. Die stammen vaak van voor de tijd dat bekende open source pakketten bruikbaar werden.
    1. Open Source
      Wanneer uw shop een open source pakket gebruikt, is het belangrijk dat de eigen wijzigingen, thema's, customizations goed zijn gedocumenteerd. Vraag de betreffende webbouwer / webmaster / technische medewerkers om zoveel mogelijk gegevens op te schrijven. Een ongedocumenteerd systeem is namelijk een risico voor de potentiele koper. 
    2. Zelfbouw
      Bij zelfbouw systemen is documentatie nog belangrijker. Zelfbouw kan nuttig zijn (geweest) bijvoorbeeld bij shops in specifieke branches waar standaard-pakketten niet voldoen (denk aan product-configuratie tools). Ook kan het in het verleden voordeliger zijn geweest om een zelfbouw-webshop te koppelen aan een bestaande site. Over het algemeen is tegenwoordig een volledige zelfbouw-shop alleen nog nuttig voor grote multinationals met flinke ERP systemen, waar de shop aan wordt gekoppeld. Voor MKB zal een Open Source of SaaS oplossing vrijwel altijd beter uitpakken. Als u uw zelfbouw shop wilt verkopen, is het dus belangrijk dat die goed overdraagbaar is. Zorg voor goede documentatie. Maar heeft u de bouw & beheer uitbesteed aan een IT-bedrijf? Dan kan zo'n onderhouds-cont(r)act ook bij de verkoop zitten.
       
  2. Software as a Service (SaaS)
    De laatste jaren zijn partijen als Seoshop en Biedmeer enorm populair geworden om een webshop in te starten. De kosten zijn zeer overzichtelijk en beheersbaar, en je kan zonder al te veel technische kennis een prachtige shop bouwen. Ook doorgroeien is binnen deze platformen tegenwoordig goed mogelijk, alhoewel veel shops vanaf een bepaalde omzet vaak voor een self-hosted oplossing gaan kiezen. Deze SaaS oplossingen zijn erg goed overdraagbaar en zorgen voor een beperkt risico voor de koper.

Hosting

Bij SaaS is hosting in het maandbedrag opgenomen, maar als je een eigen shop hebt gebouwd of een open source pakket gebruikt, dan wordt de server (of hostingaccount) in de regel gehuurd of geleased.  Wat veel gebeurd bij bedrijven die al langer bestaan, is dat er een scala van website(s), landingpages en domeinnamen bestaan. Allen gemixed op 1 server of 1 account. Als u uw volledige bedrijf verkoopt, ben er dan ook zeker van dat u de hele server kunt overdragen (check of er geen vakantiefoto's, ZIPjes e.d. achterblijven). Blijft uw bedrijf bestaan? Richt dan een geheel apart hosting-account in voor de te verkopen webshop en ga daar in een vroeg stadium alles verzamelen wat bij de webshop hoort. Een goed overdrachtsdocument hierbij, vergroot de zekerheid voor de kopende partij. Een onafhankelijke it-scan door derden kan ook zeker helpen.

Weten wat uw webshop waard is?

E-mail

Denk eraan, dat naast de domeinnaam ook de e-mail (historie) bij de verkoop hoort. Zorg ervoor dat persoonlijke en gevoelige mails niet in de historie meegaan. Dat geldt voor privé zaken. Een geschil met een klant of leverancier uit het verleden mag natuurlijk niet worden verborgen, daarover is openheid het beste. 

Social Media

Een webshop is meer dan een site alleen. Gekoppelde Facebook, Twitter- en Instagram accounts dragen ook bij aan het merk en de waarde. Deze horen dus onderdeel te zijn van de verkoop. 

Affiliate & Andere Accounts

Adwords - Advertentieplatform, zorg dat deze op de juiste naam (bedrijf) staat

Analytics - Deze is over te dragen op een ander Google account. Maak bij voorkeur een account aan op uw hoofd-domein en geen prive Gmail account

Denk verder aan: Feedbackcompany, Beslist, BOL, Tradetracker, Daisycon.