Webshop zet groei door


Webshops zonder fysieke winkel profiteerden in 2016 het meest van de in het slop geraakte winkelgebieden. De pure webshops zagen hun omzet groeien met bijna 20 procent. Dit percentage betreft meer dan een miljard euro extra omzet. Deze groei zal worden doorgezet in 2017, aldus het onderzoeksrapport van ING.

Ondanks dat meer tegenstand wordt verwacht, is uit de onderstaande tabel af te lezen dat dit niet ten koste zal gaan van de algehele webshopgroei (17,5 procent).

Consumptie Nederlandse huishoudens stijgt

Deze week werd bekendgemaakt dat de gehele Nederlandse economie terug is op het level voor de crisis, die in 2008 uitbrak. De toegenomen consumpties van de Nederlandse huishoudens blijkt de drijvende kracht achter de Nederlandse economische groei.

Deze groei geeft de detailhandel ruimte om te groeien. De fysieke winkels met een webshop maken tevens een groei door, maar de pure webshops blijken toch het meest te groeien.

Food stoomt op

De voornaamste opkomende sector in de webwinkelmarkt zijn etenswaren. Zowel een thuisbezorgd-service van Albert Heijn als het super succesvolle Thuisbezorgd.nl heeft geleid tot een internet offensief van de grote supermarktketens. Toch blijft in deze sector de fysieke winkel dominant. Volgens het onderzoeksrapport van ING zal de etenswarensector in 2017 blijven groeien. Ook deze sector profiteert daarmee van de nationale economische groei.

 

bron | 13-12-2016