Tips voor Exporteren UA-data voor Google Analytics Switch


Vanaf 1 juli 2024 stopt Google met het ondersteunen van Universal Analytics en zal het overlay worden door Google Analytics 4-‘properties’. Alle services en API’s van Universal Analytics zullen dan niet meer beschikbaar zijn.

Dit betekent dat toegang tot Universal Analytics-properties, of dit nu via de front-end of via een API is, niet langer mogelijk zal zijn. Ondanks eerdere waarschuwingen van Google, hebben veel gebruikers de overstap naar GA4 en het exporteren van historische UA-data uitgesteld. Maar met het naderen van de deadline, is het nu tijd om actie te ondernemen.

Google adviseert om data handmatig te exporteren, of via de API. Voor een beperkte export kan handmatige export een optie zijn, maar voor een volledige export is het gebruik van de API aan te raden.

Het exporteren van historische data is belangrijk, omdat het vergelijken van webanalysedata met eerdere data inzicht geeft in de prestaties van een online campagne. Dit is met name belangrijk bij het vergelijken van data over verschillende perioden, waar seizoensinvloeden een rol kunnen spelen.

Idealiter exporteer je de data in een dagelijkse indeling, zodat je deze eenvoudig kunt vergelijken met dergelijke data uit GA4. Focus op geaggregeerde metingen zoals sessies, pageviews en conversies. Maak ook meerdere data-exports vanuit verschillende invalshoeken, zoals verkeersbronnen / campagne metrics, technische data en relevante event data.

Het is aan te bevelen om de geëxporteerde data op te slaan in een database zoals BigQuery. Hiermee kun je de data gemakkelijk ontsluiten via dashboards en andere rapportagekanalen, en deze integreren met je GA4-data voor gemakkelijke vergelijking met historische data.

bron | 25-04-2024