Tel Sell: 'De response via WebshopOvername was overweldigend'


Er zijn maar weinig retailers die een merk zo herkenbaar weten neer te zetten als Tel Sell. De Nederlandse grondlegger van homeshopping werd opgericht in 1993 en groeide snel uit tot marktleider. In de hoogtijdagen werden er duizenden orders per dag verwerkt en nog altijd weet de consument het bedrijf goed te vinden. Toch vond Bianca Damas, die sinds jaar en dag in het bedrijf werkt en vanaf 2008 de dagelijkse leiding heeft, het tijd voor een nieuwe uitdaging.

Naast Tel Sell was Bianca ook een website met productveilingen gestart, waarmee ze eventuele restvoorraden op een lucratieve manier kon verkopen. Toen ze deze site verkocht omdat het haar toch te veel tijd kostte, verraste het haar hoeveel interesse hiervoor was. "Toen dacht ik: als een veilingsite al zo goed in de markt ligt, wat betekent dit dan voor Tel Sell waarmee we in totaal ruim 80 procent van de Nederlandse huishoudens hebben voorzien van producten?"

'Een familiebedrijf verkoop je niet zomaar'

Hoewel de verkoopcijfers de laatste jaren zonder zendtijd op televisie flink lager waren, waren de kosten dat ook. Bedrijfsmatig was er dus geen reden om te stoppen met het bedrijf. Maar Bianca, die vanuit school het bedrijf van haar moeder is ingerold, wilde graag als franchisenemer bij Intenza aan de slag als sales trainer. "Bij Tel Sell merkte ik dat het coachen van mensen me goed ligt en daar wilde ik mijn dagelijkse werk van maken."

Toen Bianca zelf geen geschikte kandidaten kon vinden, kwam ze via een online zoektocht terecht bij WebshopOvername.nl. "Voor ons was het een vereiste om in zee te gaan met een partij die kennis van zaken heeft, beschikt over de juiste connecties én bereid is om de nodige energie te steken in de bemiddeling. Daarnaast wilde ik ook graag de vrijheid om, indien gewenst, korte lijnen te kunnen houden."

'Je eigen waarde bepalen is vrijwel onmogelijk'

Ondanks dat Bianca het liefst haar zaakjes zelf regelt, vond ze het fijn om terug te kunnen vallen op de expertise en het netwerk van WebshopOvername.nl. "Ik vond het bijvoorbeeld erg lastig om de waarde van Tel Sell te bepalen. De heren van WebshopOvername.nl doen dit vrijwel dagelijks en hebben er bovendien een veel objectievere kijk op."

Het lastige aan de waardebepaling was dat de verkoopcijfers niet meer in verhouding stonden met de bekendheid die het merk nog altijd genoot. Daarom werd Tel Sell niet op de klassieke manier gewaardeerd, maar startte WebshopOvername.nl eerst een onderzoek om de waarde van het merk beter inzichtelijk te krijgen. Er werd onder meer een persbericht uitgestuurd, dat binnen mum van tijd was opgepikt door alle media. "Ik had best wat respons verwacht, maar dit was echt overweldigend."

Ook liet Bianca zich via WebshopOvername.nl koppelen aan een advocaat die gespecialiseerd is in overnames. Tel Sell had zelf ook veel juridische kennis in huis, maar dat was vooral gericht op intellectueel eigendom en andere zaken die nodig waren bij de lopende bedrijfsvoering. Dus was extra hulp wel gewenst.

Interesse uit binnen- en buitenland

Bianca kwam al snel in contact met potentiële kopers. "De interesse voor Tel Sell was enorm, daarom hadden we afgesproken dat de heren van WebshopOvername.nl de eerste selectie zouden maken." Uiteindelijk is het bedrijf verkocht aan het van oorsprong Duitse Mediashop. "Dat het een partij is die onze branche kent, hielp enorm bij de gesprekken. Bij Mediashop merkten we dat ze echt een plan hadden. Ze waren al sterk in Duitsland, Oostenrijk en de Oostbloklanden en wilden graag meer naar West-Europa. Ook is het een partij die in de branche goed bekendstaat, waardoor we de bevestiging hebben dat Tel Sell in goede handen blijft."

bron | 19-04-2018