Smartphone wordt dominant e-commerce kanaal


In de eerste helft van 2025 hebben Nederlandse consumenten ruim €17 miljard online besteed. Dit is een daling van 1% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De daling komt voornamelijk door teruglopende bestedingen aan diensten (-7%), terwijl de online uitgaven aan producten met 3% zijn gestegen.

Diensten onder druk

Binnen de dienstencategorie is vooral de afname in de verkoop van tickets voor attracties en evenementen opvallend. Deze sector laat een omzetdaling van 16% zien, met een vergelijkbare daling in het aantal transacties (-15%).

Smartphone rukt verder op

De smartphone wint snel terrein als voorkeursapparaat voor online aankopen. Momenteel wordt 40% van de transacties via de mobiele telefoon gedaan, tegenover 46% via desktop of laptop. De jaarlijkse verschuiving van 2 à 3 procentpunt in het voordeel van mobiel wijst erop dat de smartphone binnen een jaar het dominante apparaat zal zijn.

Volgens Paul Nijhof, interim-directeur van Thuiswinkel.org, ligt het gemiddelde bestedingsbedrag via smartphone op €79, tegenover €122 via desktop. Mobiele aankopen vinden vooral plaats in categorieën met lagere bedragen, zoals Food/Near Food, Kleding en Personal Lifestyle.

Minder uitgaven aan Chinese webshops

De bestedingen bij Chinese webwinkels zijn gedaald van €248 miljoen naar €196 miljoen. Ondanks deze daling is het aantal verkochte artikelen met 10% toegenomen, wat duidt op een lager gemiddeld bestelbedrag. De totale bijdrage van Chinese platforms aan de Nederlandse e-commerce bedraagt momenteel 1,5%.

Verandering in betaalgedrag

Het gebruik van iDEAL als betaalmethode is licht gedaald van 73% naar 70%. Tegelijkertijd winnen alternatieven zoals Klarna terrein; deze groeide van 3% naar 4%, vooral in de segmenten Kleding, Schoenen en Personal Lifestyle.

bron | 23-09-2025