Ondernemers varen meer op intuïtie dan op data
Kleine en beginnende e-commercebedrijven in Nederland richten zich vaak primair op klantwerving en omzetgroei, terwijl winst pas later aandacht krijgt. Beslissingen worden veelal genomen op basis van intuïtie. Het blijkt dat bedrijven pas vanaf een omzet van ongeveer 3 miljoen euro serieus over kosten en data gaan nadenken, maar die bedrijven die eerder datagedreven werken, groeien sneller.
Ondernemers gericht op omzetgroei i.p.v. winst
Dit blijkt uit de E-commerce Monitor, een nieuw onderzoek naar de Nederlandse e-commercesector, dat werd gepresenteerd op de Webwinkel Vakdagen. 72% van de bedrijven met een omzet onder 1 miljoen euro richt zich voornamelijk op omzetgroei, terwijl de focus op winst toeneemt bij grotere bedrijven. Het werven van klanten is kostbaar voor kleinere webshops, terwijl klantbehoud uiteindelijk meer oplevert, mits er een stabiele klantenbasis is.
Datagestuurd groeien voor snellere groei
Het rapport wijst verder op het feit dat kleinere bedrijven vaak beslissingen nemen op basis van gevoel, terwijl grotere bedrijven steeds meer data gebruiken. Onderzoekers benadrukken dat ondernemers, vooral in de scale-up fase, hun processen moeten optimaliseren en zouden moeten overstappen van intuïtieve naar datagestuurde besluitvorming om sneller te groeien.