Nieuwe regels voor webshops


Regels voor webshops veranderen omdat er nieuwe Europese richtlijnen ingaan die consumenten moeten beschermen. Op basis hiervan heeft het ministerie EZK een wet gemaakt die impactvol is voor webshops en platforms. De wet gaat op 28 mei 2022 in.

Laat de webshop of platform reviews en beoordelingen zien, dan moet u daar voortaan bij vermelden:

  1. Hoe u controleert dat deze recensies van klanten zijn die dat artikel hebben gekocht en gebruikt. Dit kunt u bijvoorbeeld doen door een controle op verdachte patronen, zoals veel recensies in korte tijd voor een bepaald product of de aanwezigheid van identieke teksten bij producten.
  2. Of u alle positieve en negatieve reviews van producten verwerkt.
  3. Of er sprake is van sponsoring en of u voor beoordelingen betaalt.

Op social media is het daarnaast niet toegestaan valse consumentenbeoordelingen weer te geven. Klanten gaan op beoordelingen en aanbevelingen af.

Gepersonaliseerde marketing

Geeft u klanten een persoonlijk aanbod voor goederen of diensten? Bijvoorbeeld een geautomatiseerd aanbod op basis van recente zoekopdrachten, aankoopgeschiedenis, woonplaats of andere bij de shop bekende kenmerken van de klant. Dan is het verplicht de klant hierover te informeren voordat hij iets koopt.

Kortingen

Ongelooflijke kortingen! Van bedrag Y voor bedrag X! Vanaf 28 mei 2022 mag u geen ‘willekeurige’ prijs meer nemen als uitgangspunt voor het geven van korting. Als u adverteert met van-voor-korting, moet u uitgaan van de laagste prijs die de shop tenminste 30 dagen voorafgaand aan de kortingsactie gebruikte voor dat artikel.

Handhaving

Houdt uw shop zich niet aan de nieuwe regels, dan zien de Autoriteit Consument en Markt (ACM) dit als oneerlijke handelspraktijk. Zij kunnen daarop handhaven. 

bron | 22-02-2022