Nederlandse e-commerce genereren een omzet van 16,1 miljard


Met een omzet van 16,1 miljard euro in 2015 eindigt Nederland op de zevende plaats in de Top 10 van Europese e-commercelanden.

Dit zegt Ecommerce Europe, een belangenorganisatie die 25.000 online retailers vertegenwoordigt.

De snelst groeiende landen

Gemeten naar de sterkste groei eindigt Nederland, met bijna 13 miljoen e-shoopers, echter buiten de Top 10. De top vijf bestaat grotendeels uit Oost Europese landen, zoals Roemenië en Oekraïne. België staat met 6,9 miljoen e-commerce klanten op de derde plaats van snelste groeiers.

De totale Europese e-commerce omzet blijft groeien

De totale Europese e-commerce omzet is vorig jaar met 13,9 procent gestegen naar 455 miljard euro en het plafond is volgens Ecommerce Europe nog lang niet bereikt. Zo groeit de markt dit jaar naar verwachting met 12 procent, wat neer komt op een totale omzet van 510 miljard euro. Niet verrassend neemt West Europa het grootste deel voor zijn rekening: 252 miljard euro dit jaar. Centraal Europa is goed voor 89,5 miljard.

Uitgaven

De gemiddelde uitgave per Europese e-shopper op jaarbasis bedraagt 1540 euro. 516 miljoen mensen (75 procent) gebruiken internet en daarvan bestellen 296 miljoen Europeanen (43 procent) online.

Wat er wordt gekocht

In Nederland bestellen we vooral kleding, gevolgd door telecom en tuinbenodigheden. In Europa scoren vooral reizen en vakanties hoog, maar ook hardware wordt veel online gekocht.

Webwinkels creëren een groot aantal banen

Het aantal webwinkels in Europa wordt geschat op 750.000. Het aantal banen op 2,5 miljoen. Vooral bezorgdiensten zien hun omzet als gevolg hiervan sterk stijgen. Het aantal pakketjes dat over de grens wordt bezorgd, bedraagt al zo’n 4,2 miljard.

bron | 04-06-2016