Met weinig werknemers draait u online toch een goede omzet


Eén op de acht Nederlandse ondernemingen is een webwinkel. Erg veel, voornamelijk als het vergeleken wordt met landen als België en Frankrijk, aangezien daar respectievelijk slechts één op de 22 en één op de 25 ondernemingen een webshop is.

Het bedrijf Kompass deed onderzoek naar ondernemingen in Nederland, België en Frankrijk. Daaruit blijkt dat er in Nederland 100.128 webwinkels actief zijn. Een slag om de arm is hierbij altijd noodzakelijk, omdat het heel lastig is om de webwinkels in beeld te brengen. Niet alle webwinkeliers zijn immers geregistreerd als online onderneming. 

Kleine capaciteit, grote omzet

Alhoewel de Nederlandse e-commercebedrijven vaak klein zijn, hoeft dit niet direct te betekenen dat de omzet laag is. Webwinkels met minder dan zes werknemers, als ze al werknemers hebben, zijn namelijk al snel verantwoordelijk voor maar liefst 91 procent van de online omzet. 

Webwinkel en fysieke winkel vullen elkaar steeds vaker aan

De onderzoekers van Kompass ontdekten een trend: webwinkels zijn steeds vaker onderdeel van een fysieke winkel of andersom. Tegenwoordig is het veelvoorkomend dat fysieke winkels een online shop starten en webwinkels een fysieke winkel openen. Dit verschijnsel lijkt te onderschrijven dat ondernemers steeds meer inspelen op de behoefte van de klant. 

Houd dit dan ook in het achterhoofd wanneer u enkel een fysieke winkel of online winkel heeft. 

bron | 08-06-2016