Meer webwinkels failliet in 2016


Onlangs bleek uit het onderzoeksrapport van de ING dat het aandeel van webshops groter zal worden in de detailhandel. De situatie van de startende webwinkels biedt echter een minder rooskleurig toekomstperspectief. Meer faillissementen dan vorig jaar – 65 tegenover 25 – en minder startende webwinkels.

Vrijwillig op de schop

6.914 webshops sloten vrijwillig hun webshop in 2016. Het grootste gedeelte van deze vrijwillige stopzettingen betrof eenmanszaken (73,3 procent). Onder de faillissementen waren het voornamelijk webwinkels die als Besloten Vennootschappen genoteerd staan (70,8 procent).

Eerste 2 jaar cruciaal

Van de 9469 webshops die in 2015 zijn opgezet, houdt na bijna twee jaar nog 72,5 procent het hoofd boven water. 412 webwinkels – opgericht in 2015 – stopten in hetzelfde jaar en 2185 van dit aantal stopte in 2016, aldus cijfers van Creditsafe.

Minder startende webshops

Tot 2014 nam het aantal startende webshops nog ieder jaar toe. In 2015 daalde het aantal startende webshops voor het eerst. In 2016 nam het aantal startende webshops weer af met 3,3 procent.

Niche?

Het is niet gek dat het aantal startende webwinkels is afgenomen. Uiteindelijk raakt de markt verzadigd en dan liggen de kansen voor starters in een niche. Gevestigde webwinkels hebben veelal een groot assortiment van producten en een tevreden klantenbestand. Daarnaast leveren zij vaak de bestelling binnen 24 uur. Hierdoor is het lastig om als starter te concurreren tegen gevestigde namen en liggen de kansen voor de starter in een niche.  

bron | 20-12-2016