Meer dan 40% van de online shoppers weigert cookies
Ongeveer 41% van de Nederlandse online shoppers kiest ervoor om cookies en tracking te weigeren, waar dit mogelijk is. Bij websites die proberen bezoekers te dwingen cookies te accepteren, bijvoorbeeld door middel van 'lastige' cookiewalls, doet 27% van de gebruikers daadwerkelijk moeite om de advertenties buiten te houden. Dit toont aan dat er bij online gebruikers steeds meer aandacht is voor privacy en dat websites die de mogelijkheid bieden om tracking uit te schakelen, meer vertrouwen winnen dan sites die dit proberen te omzeilen.
Waardevolle klanten weigeren het vaaktst cookies
Uit een onderzoek van Opt Out Advertising blijkt dat de consumenten die weigeren om cookies te accepteren, vaak hoogopgeleid zijn en een goed inkomen hebben. Dit maakt deze groep juist aantrekkelijk voor adverteerders, ongeacht hun leeftijd. Recent hebben bedrijven als MediaMarkt en de Bijenkorf aangetoond dat campagnes zonder het gebruik van cookies vaak hogere rendementen opleveren dan campagnes die gebruikmaken van gedetailleerde profielen, die normaal gesproken als waardevoller worden gezien.
Misverstanden over de wetgeving en de toekomst van cookies
Er bestaan nog steeds misverstanden over de regelgeving rondom cookies. Zo heeft Google het moeilijk om 3rd-party tracking uit Chrome te verwijderen. Hoewel dit technisch mogelijk is, lukt het niet om dit commercieel haalbaar te maken. Dit heeft ertoe geleid dat bedrijven denken dat het niet noodzakelijk is om cookies uit te schakelen. De Europese wetgeving schrijft echter nog steeds voor dat bedrijven expliciet toestemming moeten verkrijgen voor het verzamelen van persoonsgegevens via cookies, waardoor transparantie en toestemming essentieel blijven.