Handel in webshops floreert nu consumenten massaal online winkelen

De handel in webshops, die de omzetten afgelopen tijd versneld zagen groeien, neemt toe. Meer consumenten kopen online, en verkopers plakken hogere prijzen op hun internetwinkels.

Door de coronasluitingen in de winkelstraten heeft het online shoppen een extra duw in de rug gekregen. De weinige winkeliers die nog geen webshop hadden, hebben er tijdens de lockdowns in allerijl een opgetuigd. Zelfs winkeliers die er niets van moesten hebben, zoals bijvoorbeeld Wibra, gingen om.

De groei in het aantal gesloten deals versnelt, zegt Sander Scholten van Webshopovername.nl, waarop momenteel 171 webshops te koop staan. Ook de prijzen die voor webshops betaald worden, ziet hij stijgen op het verkoopplatform. Dat komt volgens hem omdat de omzetten van de webshops afgelopen jaar met 30 tot 40% zijn toegenomen.

Hogere prijzen

De vraagprijzen zijn volgens Scholten nog harder opgelopen. ‘Nu veel webwinkels in 2020 beter hebben gedraaid, zien we dat verkopers de waarde van de webshops hoger inschatten. Kopers zijn voorzichtiger. Die moeten nog zien wat er overblijft van de recente groeiversnelling als mensen straks weer naar fysieke winkels mogen.’

De vraag naar webshops is volgens Scholten in 2020 harder gegroeid dan het aanbod, maar prijsstijgingen worden door de voorzichtige kopers gedrukt. Gemiddeld wordt nog steeds tweeënhalf tot drie keer de operationele winst voor een webshop neergeteld, waarmee de prijzen vrij laag blijven. Voor de grotere winkels, die nu ook vaker te koop worden aangeboden, wordt meer betaald: drie tot vier keer de winst.

Het aanbod van webshops op Brookz, een platform voor bedrijfsovernames, blijft stabiel maar de shops zijn wel sneller weg. Er zijn meer geslaagde verkopen dan eerder, zegt directeur Peter Rikhof. De internetwinkels variëren sterk in grootte, van een internationale webshop in rolluikonderdelen met een omzet van €2,8 mln, tot een adres voor verlichtingsartikelen met €10.000 omzet.

Hij merkt dat vooral webshops met meer €1 mln omzet of die in een niche opereren zeer gewild zijn. ‘Die krijgen vaak tientallen reacties en zijn binnen een week van het platform verdwenen. Daar wordt soms wel vijf tot zeven keer het brutobedrijfsresultaat voor betaald.’ Webshops die standaardproducten verkopen, zoals kleding of elektronica, krijgen het volgens hem juist moeilijker. De grote jongens, zoals Bol.com of Amazon, trekken steeds meer kopers naar zich toe.

Vraag is verdubbeld

Ook bij Bedrijventekoop.nl, waarop zo'n achthonderd bedrijven voor verkoop worden aangeboden, is de interesse in webshops afgelopen jaar enorm toegenomen. 'Het aantal reacties daarop is verdubbeld', zegt directeur Monique Denis. Het aantal aangeboden webwinkels is volgens haar ook wel toegenomen, maar lang niet zo hard als de vraag.

Daarmee is de vraag naar e-commerce-bedrijven groter dan naar bedrijven in het algemeen. Ook daarin blijft er volgens Denis handel. Wel zag ze dat verkopers tijdens de verschillende lockdown-perioden pas op de plaats maakten. 'Ze willen graag de financiële cijfers laten zien zonder de invloed van corona en wachten daarom even af.'

Overschot aan webwinkels

Nederland kent, vergeleken met omliggende landen, relatief veel webshops en dat aantal groeit nu nog sneller dan eerder. In het derde kwartaal van 2020 zijn volgens het CBS bijna 6.500 webwinkels opgericht, bijna de helft meer dan in diezelfde periode een jaar eerder. Bij Dataprovider, een Gronings onderzoekbureau dat het aantal webshops bijhoudt, signaleren ze in 2020 een flinke stijging van het aantal webshops; van 88.000 naar 117.000. Dat is een webshop op elke 150 Nederlanders.

bron | 29-01-2021 @10:07
Home >