Duitse e-commerce bestaat voor 50% uit marktplaatsen
Van de totale internetverkopen in Duitsland zijn online marktplaatsen verantwoordelijk voor de helft van de online afzet. De Duitse online omzet is daarnaast met 11,1% gestegen in het eerste half jaar van 2018. Dit blijkt uit nieuwe cijfers van het Bundesverbandes E-Commerce und Versandhandel Deutschland (bevh). Deze organisatie is te vergelijken met de Nederlandse Thuiswinkel (Thuiswinkel.org).
Amazon.de populairste Duitse marktplaats
Duitsland kent eigenlijk maar twee spelers op het gebied van online marktplaatsen. Via Amazon loopt allereerst bijna de helft van alle digitale verkopen. Ebay is de op één na grootste online bazaar. De reden dat de twee grootste marktplaatsen in Duitsland niet uit het land zelf komen, is vanwege het first mover advantage. Tot nu is er geen Duitse speler geweest die de concurrentie met Amazon in Duitsland durfde aan te gaan.
Webwinkels, marktplaatsen en multichannelers
De totale Duitse online omzet van webshops en online marktplaatsen bedroeg in het tweede kwartaal van 2018, 15,6 miljard euro. Naast dat multichannelers in Nederland populair zijn geworden, doet deze groep het in Duitsland ook goed. Duitse multichannelers maakten een omzet van 769 miljoen euro.
Bovenstaande betreft exclusief digitale diensten zoals tickets, downloads en hotelboekingen. De totale omzet van digitale diensten bedroeg in het tweede kwartaal van 2018, 4,6 miljard euro. Dit is een groei van 10,9 procent.
Vooruitzicht Duitse e-commerce
De totale Duitse online omzet groeide 10,9 procent tot bijna 60 miljard euro in 2017. Naar verwachting stijgt de online omzet in Duitsland in 2018 met 9,3 procent tot bijna 65 miljard euro.