'Ik kan een boormachine verkopen, geen webshop'


Johnny van Melis was eigenlijk de eigenaar van een autobedrijf. Maar tijdens de economische crisis kelderde de verkoop, met rode cijfers als gevolg. Johnny besloot in 2012 uit de autobranche te stappen en VanMelis.nl op te richten. Dit bleek een goede keuze, want de webshop in bouwmaterialen, doe-het-zelf-artikelen en gereedschap groeide al snel uit tot een zeer rendabele onderneming.

"Het opzetten van een webshop was een uitdaging, maar wel één met een toekomst", zegt Johnny, die op zijn 60e VanMelis.nl lanceerde. In slechts een aantal jaren kreeg hij het voor elkaar om een klantenbestand van vele duizenden consumenten op te bouwen. Ook wist hij exclusieve distributierechten van enkele belangrijke leveranciers voor de Nederlandse markt te bedingen. "De omzet vertoonde hierdoor jaar na jaar een mooie, stijgende lijn."

'De shop groeide uit haar jasje'

Hoewel er dus aan inkomsten geen gebrek was, vond Johnny het na 5 jaar wel mooi geweest. "De webshop dreigde al een tijdje uit haar jasje te groeien. Bovendien draait de shop op Magento, wat betekende dat het op korte termijn moest worden omgezet naar Magento 2.0. Ik was inmiddels 65 jaar en met mijn naderende pensioen wilde ik dit soort ingrijpende trajecten niet meer aangaan."

Via een advertentie stuitte Johnny op WebshopOvername.nl en het bedrijf trok meteen zijn aandacht. Veel ondernemers kijken eerst of er een geschikte overnamekandidaat in het eigen netwerk is te vinden, maar volgens Johnny was VanMelis.nl daarvoor al te omvangrijk. "De shop telt ruim 6000 artikelen, die allemaal vanuit eigen voorraad worden geleverd. In mijn netwerk kende ik niemand die in staat was om dit over te nemen."

Zelf doen was geen optie

Vanwege de omvang van het bedrijf en het feit dat het verkopen van een webshop buiten zijn expertisegebied viel, bracht Johnny het gehele traject onder bij WebshopOvername.nl. "Ben en Sander weten precies welke wegen zij moeten bewandelen, terwijl het voor mij een volledig onbekende wereld is."

Wat Johnny ook prettig vond, is dat WebshopOvername.nl meer is dan alleen een platform. "De heren kennen niet alleen de verkopers, ze verdiepen zich ook in de potentiële kopers. Hierdoor konden ze heel gericht een opvolger voor me zoeken. Daarnaast konden ze goed filteren welke partijen het moesten doen met openbare informatie en welke kandidaten toegang kregen tot de bedrijfsgevoelige informatie."

'De verkoop van een webshop gaat boven mijn macht'

Ook de onderhandelingen liet Johnny over aan WebshopOvername.nl. "Ik kan een boormachine verkopen, maar de verkoop van een webwinkel gaat boven mijn macht. Ik vind het allemaal maar lastige materie, vooral het juridische aspect. Ik heb nooit eerder te maken gehad met zaken als een geheimhoudingsverklaring, een letter of intent of een verkoopovereenkomst. En ik heb ook geen behoefte om me erin te verdiepen, ik blijf liever bij m'n eigen leest."

Johnny gaf de heren van WebshopOvername.nl volledig de vrije hand. "We hadden natuurlijk wel contact over de voortgang, maar verder liet ik het aan hen over." Al met al heeft de webshop slechts drie maanden te koop gestaan. Op verzoek van de koper is Johnny nog wel enkele maanden betrokken geweest bij VanMelis.nl, zodat alle relaties en contacten goed konden worden overgedragen. "De kennis is gewaarborgd, dus ik kan nu met een gerust hart met pensioen."

bron | 25-06-2018