Welke groeistrategie past bij uw webshop?
Ecommerce ondernemers zijn heel diverse en de aanpak van bedrijfsvoering verschilt vaak. Er is echter één ding wat de webshop ondernemers vaak gemeen hebben: honger naar groei. In het ecommerce blad genaamd “Twinkle” legt Sander Scholten, medeoprichter van Webshopovername.nl, uit wat de belangrijkste groeistrategieën zijn en wat een overname hierin kan betekenen. In dit nieuwsartikel geven we een kleine samenvatting, het hele artikel kunt u hier lezen.
Vier verschillende groeistrategieën
Om structuur te brengen in de vele verschillende groeistrategieën die een ondernemer voor handen heeft, heeft econoom Igor Ansoff een handig model ontwikkeld. In het model maakt Ansoff onderscheidt tussen marktgroei en productgroei. Onder marktgroei wordt een verhoogde marktpenetratie en marktontwikkeling verstaan. Bij productgroei kan worden gedacht aan productontwikkeling of diversificatie. Het interessante aan Ansoff's model is de aangebrachte structuur in vaak overlappende strategieën. Deze structuur kan de ondernemer helpen om duidelijk te krijgen welke strategie het best bij de onderneming past in de huidige marktomstandigheden.
Webshophouders zoeken vaak groei in de bestaande markt
De meest gebruikte groeistrategieën zijn marktpenetratie en productontwikkeling. De populariteit van deze groeistrategieën is begrijpelijk: beiden zijn gebaseerd op groei in eigen, voor de ondernemer bekende, markt. Zoals het artikel ook beschrijft: “veelal ligt de focus van de webshophouders op de uitvoering van hun groeistrategie op organische wijze. Ze bouwen hun eigen bestaande webwinkel uit met extra producten of proberen met extra marketinginspanningen een groter aantal klanten in hun huidige webwinkel te krijgen". Er zijn echter meer wegen die naar groei leiden en overname van een webshop is daar een van.
Webshopovername als groeistrategie
Wanneer een ondernemer denkt aan het overnemen van een webshop om groei te bevorderen is het Ansoff model nog steeds van kracht. Een webshopovername kan namelijk voor vergrootte marktpenetratie zorgen én voor productontwikkeling. Wanneer een webwinkelier zijn aanbod wil verbreden door de overname van een vergelijkbare webshop, is er sprake van het vergroten van marktaandeel, ook wel marktpenetratie. Dit type overname wordt horizontale overname genoemd. Als de ondernemer een webshop overneemt met een andere service of productaanbod kunnen nieuwe producten worden aangeboden aan bestaande klanten of nieuwe klanten worden bereikt. Dit valt onder productontwikkeling en diversificatie en wordt een gerelateerde overname genoemd.
Dit zijn wellicht veel verschillende termen in een korte samenvatting. Het uitgebreide artikel (inclusief een uitgewerkt Ansoff model) kunt u hier lezen. Voor meer vragen kunt u ook contact met ons opnemen. Wij helpen u graag verder!