In een rapport wat ING deze week heeft gepubliceerd voorspelt de bank dat er eind 2021 voor het eerst meer non-food webshops dan fysieke non-food winkels zullen zijn.

In 10 jaar aantal webshops met 500% gestegen

De tendens dat het aantal non-food winkels afneemt is al jaren bezig. Het ING Economisch Bureau constateert dat tussen 2010 en 2021 veertienduizend winkels hun deuren hebben gesloten, oftewel één op de zes. Tegelijkertijd is het aantal non-food webshops gegroeid met 500 procent, van 12.500 naar 63.000. De coronacrisis heeft in 2020 gezorgd voor een nog sterkere groei van 28 procent. Omdat alle niet-essentiële winkels noodgedwongen bijna een jaar gesloten bleven, hebben veel winkeliers hun investeringen in e-commerce versneld doorgevoerd.

Ervan uitgaande dat dit jaar 1 procent (net als in 2020) van de fysieke mode-, elektronica- en speelgoedwinkels de deuren sluit en de groei van webshops normaliseert naar 10 procent, dan zijn er eind dit jaar meer non-food webshops (70.000) dan fysieke winkels (65.000), aldus ING.

Afname het grootst bij schoenen- en speelgoedwinkels

De grootste afname in fysieke winkels van het afgelopen decennium zit in schoenenwinkels (-40 procent) en speelgoedwinkels (-50 procent). Daarnaast verdween een kwart van het aantal mode- en elektronicawinkels. Het aantal supermarkten nam juist toe met 6,5 procent.

bron | 02-06-2021 @10:19
Home >