27 procent Nederlandse consumenten shopt liever online


“27 procent van de Nederlandse consumenten shopt liever online dan in een fysieke winkelstraat” luidt de conclusie van het onderzoek Total Retail 2017 van PricewaterhouseCoopers (PwC), waar 2000 Nederlandse consumenten aan deel namen. De online wereld van winkels wordt groter en populairder, waardoor vele fysieke winkels reeds failliet zijn gegaan. Denk aan bijvoorbeeld het warenhuis V&D.

Rest West-Europa loopt voor

Bovenstaand gegeven is echter te nuanceren. Hoewel 27 procent van alle Nederlandse consumenten als een noemenswaardig percentage klinkt – gezien het feit dat online winkelen pas sinds een paar jaar serieuze vormen begint aan te nemen – ligt het gemiddelde percentage in West-Europa op 40 procent. Dit betekent dus dat 40 procent van alle West-Europese consumenten liever een aankoop doet in een webwinkel dan in een fysieke winkel.

"27 procent is logisch"

Retail-expert Shana Laurie de Hernandez van PwC noemt de conclusies van de onderzoekers logisch. Allereerst benoemt zij de hoge winkeldichtheid in Nederland, waar de consument eenvoudig snel op en neer naar een fysieke winkel kan gaan. Als tweede argument noemt Hernandez dat de Nederlandse consument in verhouding veel waarde hecht aan het advies van een verkoper. De Nederlandse consument oriënteert zich voornamelijk online, maar de aankoop vindt in vele gevallen uiteindelijk plaats in de fysieke winkel.

Hernandez voegt hieraan toe dat de retailers echter niet niks kunnen gaan doen. Ze benoemt het feit dat ondanks Nederland achterloopt op de populariteit van online winkelen in de rest van West-Europa, het duidelijk is dat online winkelgebied steeds meer terrein wint. Volgens Hernandez is de belangrijkste taak van retailers om de bedrijfsvoering op een dergelijke manier in te richten dat zij sneller in kunnen spelen op de veranderende wens van de Nederlandse consument.

Jongeren kopen veel online

De nieuwe technologieën zorgen er voor dat steeds meer klanten online willen winkelen. Slimmere algoritmen laten consumenten op een steeds meer klantvriendelijke manier online shoppen. Vooral jongeren zijn erg actieve online kopers: bijna drie op de tien jongeren tot 25 jaar doet minstens eenmaal per week een aankoop online. Bij 35 tot 55 jarigen ligt die percentage op 25 procent en van de consumenten die ouder zijn dan 55 shopt 13 procent minimaal een keer online.

Populariteit mobiel shoppen

Steeds meer Nederlandse consumenten shoppen via hun smartphone: momenteel doet 20 procent van de Nederlandse consumenten minstens eenmaal per maand een online aankoop, terwijl dit percentage in 2013 nog 11 procent was. Dit geldt voor de leeftijdsgroep van 18 tot 35 jaar. Productinformatie zoekt de Nederlandse consument weinig en beoordelingen van producten wordt ook in verhouding niet veel op gezocht. De percentages liggen op 24 en 16 procent. Voor de Britten, Duitsers, Fransen liggen deze percentages hoger: 39 en 28 procent. 

 

 

 

 

 

 

bron | 07-06-2017