1 miljoen nieuwe online kopers in Q1 dankzij lockdown


Er waren in het eerste kwartaal van dit jaar bijna 1 miljoen nieuwe online kopers ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Ook het gemiddeld besteed bedrag per online koper steeg sterk. 

Lockdown zorgt voor fikse stijging online aankopen

In de eerste 3 maanden van dit jaar gaf de Nederlandse consument gemiddeld 584 euro uit aan spullen die online werden gekocht. Dat is ruim een kwart meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. Door de lockdown deden consumenten veel aankopen online, omdat de zogenoemde niet-essentiële winkels de deuren moesten sluiten.

Daardoor hebben in diezelfde periode ook bijna 1 miljoen Nederlanders voor het eerst online iets gekocht. Het totale aantal online shoppers kwam daarmee uit op 13,1 miljoen. Dat blijkt uit onderzoek van GfK, in opdracht van Thuiswinkel.org en Retail Insiders en in samenwerking met PostNL, Betaalvereniging Nederland en Currence.

Vooral groei Nederlandse webshops

De groei (van 34 procent) bij Nederlandse webshops is beduidend hoger dan bij internationale webshops (+10 procent). Er werden 91,6 miljoen online aankopen gedaan, een stijging van 31 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Deze aankopen waren samen goed voor 7,7 miljard euro, wat 26 procent meer is dan Q1 2020.

Aandeel online bestedingen hoogste ooit in totale detailhandelsector

In de totale detailhandelsector is het aandeel van online bestedingen aan producten normaal gesproken rond de 10 procent. Nu ligt dat aandeel op ruim 22 procent, het hoogste percentage ooit gemeten, aldus Thuiswinkel.org.

Wel minder online uitgaven over de grens

Een opvallende conclusie uit het onderzoek is dat hoewel er ten opzichte van vorig jaar wel meer consumenten zijn die hun online aankopen over de grens doen, ze in totaal wel minder uitgeven. Dit jaar gaat het om 635 miljoen, terwijl het vorig jaar nog 681 miljoen was.

IDEAL blijft populairste betaalmiddel

IDEAL blijft voor online aankopen binnen Nederland het populairste betaalmiddel. Dit kwartaal is voor 69 procent van de online aankopen en 60 procent van de online bestedingen iDEAL gebruikt. Ook bij cross-border aankopen is IDEAL het meest gebruikte betaalmiddel (50% van het aantal aankopen). Creditcard en machtiging nemen als betaalwijze af. 

Een webshop of een verkoopaccount, bij Bol.com of Amazon, overnemen? Bekijk ons aanbod, hier staan geregeld mooie webshops en verkoopaccounts tussen.

bron | 23-06-2021