Verdient een webshophouder vakantie?
41 procent van alle Nederlandse webshophouders van kleine tot middelgrote webwinkels waarschuuwt klanten voor mogelijke ordervertraging door afwezigheid in de zomervakantie. De zomer lijkt een periode te zijn, waar webshophouders een minimale omzet ingecalculeerd hebben. Weinig webshops stranden namelijk in de zomer: slechts 3 procent van de kleine tot middelgrote webwinkels houdt niet hun hoofd boven water in de zomerperiode.
Ibiza
Directeur Wijnand Jongen van - de brancheorganisatie van webwinkeliers - Thuiswinkel.org laat weten dat de klant absoluut niet de dupe mag zijn van een ondernemer die vakantie viert op het strand. Hij voegt hieraan toe dat veel kleine webshops niet bereikbaar zijn als de webshopeigenaar van zijn vakantie geniet en dat het belachelijk is dat een klant drie weken moet wachten op een terugbetaling, omdat de eigenaar op Ibiza zit. De onderbouwing van Jongen is duidelijk: het schaadt de reputatie van de branche.
Webshop als bijverdienste
Het is een noemenswaardig gegeven dat het niet helemaal duidelijk is hoe veel webshops er nou zijn in Nederland. Het aantal varieert tussen de 30.000 en de 100.000. Van 41 procent van de webshops is dus bekend dat zij waarschuwen voor een mogelijke vertraging, maar hoe veel webshops daadwerkelijk onbereikbaar zijn, weet men niet. De groep webshophouders die het af laten weten in de zomerperiode betreft voornamelijk de groep webshopeigenaren, waar de webshopinkomsten veelal een bijverdienste voor zijn. Jongen noemt dit ook wel 'zolderkamerwebshops'. Ondernemers waarvan het inkomen afhankelijk is van hun webshop zorgen veelal wel voor back-up. Jongen vervolgt dit logischerwijs door te zeggen dat webshops gewoonweg klanten verliezen als de webshops offline gaat en de besteltermijn wordt opgeschort naar drie weken.
Succes met je webshop
Astrid van Kollenburg van adviesbureau 'Succes met je webshop' adviseert parttime webwinkeliers familie en/of vrienden te vragen om hulp tijdens de zomervakantie. Zij voegt hieraan toe dat het eigenlijk noodzakelijk is om ervoor te zorgen dat twee of drie keer per week de bestellingen worden ingepakt en verstuurd.
Van Kollenburg raadt het af om de logistieke afhandeling uit te besteden als je als webshop 5 pakketjes per week verstuurt. Dan zouden de kosten veel te hoog worden. Van Kollenburg beheert zelf ook een webshop waar zij verzorgingsproducten verkoopt. Deze houdt zij zo goed mogelijk draaiende, maar verlengt wel haar levertijd van 24 uur naar 3 dagen. Volgens van Kollenburg moet een startende webwinkelier rust nemen, om met nieuwe energie en ideeën verder te kunnen gaan.
Het is dus essentieel dat webshophouders voor tijdelijke vervanging zorgen. De webshop offline halen en/of ordervertraging schaadt niet alleen de webshop, maar de gehele branche.