020-2184499
Webshop Verkopen  Inloggen
Engels
  • Aanbod
  • Onze diensten
    • Webshop verkopen
    • Webshop kopen
    • Hoe werkt het platform
    • Veelgestelde vragen
    • Waardebepaling
    • Overnameovereenkomst
    • Webshopscans (due diligence)
    • Tarieven
  • Kennisbank
    • Introductie
    • Bedrijfswaardering
    • Financieel
    • Juridisch
    • Marketing
    • Overnameproces
    • Techniek
  • Over ons
    • Over WebshopOvername.nl
    • Keurmerken en kwalificaties
    • De oprichters
    • Contact opnemen
    • In de media
    • WebshopOvername Handboek
Inloggen
Webshop verkopen

Website waarde

  1. Home ›
  2. Kennisbank ›
  3. Website waarde bepalen ›
Sander Scholten Door: Sander Scholten
Commercie & Matching

Website waarde bepalen

Een website is niet hetzelfde als een webshop en de waarde wordt dan ook niet volledig op dezelfde wijze bepaald, alhoewel de onderliggende methode wel overeenkomst. In dit artikel zullen we uiteen zetten hoe wij kijken naar website waarde en hoe wij deze waarde vaststellen.
 

Onze artikelen over webshop waarde.

Website waarde

Waarde is een vooruitkijkend begrip. Dat klinkt in eerste instantie misschien vreemd, maar hiermee wordt bedoeld dat waarde niet moet worden berekend op basis van historische cijfers maar op basis van toekomstige resultaten. Het gevolg hiervan is dat waarde per definitie een subjectief begrip is: niemand weet immers zeker wat toekomstige resultaten van een website zullen zijn. Er komt dus een mening, of wel inschatting, van de waardeerder bij kijken. Dat maakt dat een waardering eigenlijk ook een mening en dus subjectief is.

Dan denkt u wellicht, waarom dan niet waarderen op de historische cijfers: die staan immers vast? Dat is inderdaad zo, maar deze cijfers geven ook geen zekerheid over toekomstige resultaten. En juist deze toekomstige resultaten, daar gaat het om: deze vormen de reden dat de koper bereid is om te betalen voor de overname van een website. De investering die hij bereid is om hiervoor te doen, moet zich terug betalen in de toekomst met de toekomstige resultaten van de website. Met andere woorden: de inschatting van de toekomstige resultaten is essentieel voor het bepalen wat de website waarde is en wat een koper zal willen betalen voor een website.

Tijd, Geld & Risico

Nu we hebben vastgesteld dat waarde moet worden vastgesteld op basis van de verwachte toekomstige resultaten, is de vraag hoe we dat doen. In de markt gaan verschillende vuistregels rond: X keer de winst of de omzet bijvoorbeeld. Hoewel dit zeker zinnige checks kunnen zijn, zouden wij dit geen waardering willen noemen. Veelal worden ze te gesimplificeerd toegepast en wordt er vooral naar het verleden gekeken. De vraag bij deze vuistregels (de 'multiples') is altijd in hoeverre er sprake is van vergelijkbare webwinkels. De ene webwinkel is de andere niet, en de multiple van de ene webshop is ons inziens dan ook niet zomaar van toepassing op de andere. 

Maar hoe moet het dan wel? Ervan uitgaande dat waarde een vooruitkijkend begrip is en dat de essentie van websitewaarde (of meer algemeen: bedrijfswaardering) in 3 elementen zit: Tijd, Geld en Risico, is de Discounted Cash Flow methode de aangewezen methodiek. Niet toevalligerwijs is de DCF binnen het MKB de meest gebruikte wijze waarmee bedrijfswaarde wordt vastgesteld.

We zullen de methode hier niet verder toelichten omdat dit elders in de kennisbank al uitgebreid is gedaan. Wat we nog wel graag toelichten is dat deze methode gericht is op de netto contante waarde van toekomstige vrije kasstromen (zeg 'bedrijfswinsten') aan de hand van een op te stellen risicoprofiel.

Website waarde - de essentie

Voor een juist beeld van de waarde van een website, is het startpunt dus een onderbouwde prognose van de komende jaren. Zelf gaan wij uit van een planperiode van 3 jaar. Reken uzelf hierbij niet te rijk, want de ervaring leert dat groei in de meeste gevallen afvlakt of minder rendabel wordt. Zeker indien u zelf een website verkoopt, ga er dan niet vanuit dat een koper uw hockeystick prognose zonder meer overneemt voor diens eigen waardering.

Uit deze prognose moeten de vrije kasstromen worden bepaald (zeg: bedrijfswinst) en deze moeten vervolgens contant worden gemaakt. De gedachte hierachter is dat €100 in uw zak op dit moment meer waard is dat €100 die u over 2 jaar ontvangt. In deze lijn zijn de winsten die u verwacht van een website minder waard dan een vergelijkbaar bedrag dat nu al op uw bankrekening staat.

De vraag die dan volgt is: hoeveel minder? Dit hangt af van het risico dat u de winst nooit tegemoet zult kunnen zien. Tegenover deze risico's moet een bepaald risico staan, daarom wordt er ook wel gesproken over de rendementseis. Dus met deze rendementseis rekent u toekomstige winsten terug naar een netto contante waarde: uw website waarde.

Risico's in website waarde

De rendementseis wordt opgebouwd uit verschillende standaard onderdelen, waaronder risicovrije rentevoet, een marktpremie en een specifieke premie voor de website in kwestie. De eerste zijn standaardelementen, dus we zullen focussen op de premie die we specifiek vaststellen voor de website in kwestie.

Zoals gezegd draaien deze premies om risico's. Wij kijken dan ook vooral naar elementen die de onderzochte website onderscheidt van onderen qua risicoprofiel. Hiervoor wordt een lijst van 15+ onderdelen bekeken die veel te maken hebben met afhankelijkheden:

> Wat zijn de traffic bronnen? En daarmee gerelateerd: hoe is zijn posities in Google en hoe zijn deze opgebouwd.

> Wat is de historie van de website?

> Hoe liggen de afhankelijkheden van de eigenaar en van personeel?

> Wat zijn de vooruitzichten in de branche?

> Op welke wijze verdient de website zijn geld en in hoeverre is dit sustainable voor de nabije toekomst?

> Hoe liggen de afhankelijkheden van monitizing partners?


Uiteraard is iedere website uniek en per keer zullen er specifieke elementen spelen. We kunnen dan ook niet een magische formule delen waarmee u binnen enkele tellen objectief de waarde van een website kunt bepalen. Waarderen is een proces met het nodige handwerk, indien het goed moet worden gedaan.

We hopen met dit artikel daarentegen wel de gedachtengang duidelijk voor u uiteen te hebben gezet. Mocht u hier vragen over hebben, dan zijn wij bereikbaar op 020-2184499.

Bekijk hier alle websites te koop of bereken zelf de waarde van uw website met onze gratis module. 

Bestel een uitgebreid rapport over de waarde van uw website. 

 

Submenu

  • Introductie
  • Bedrijfswaardering
  • Financieel
  • Juridisch
  • Marketing
  • Overnameproces
  • Techniek
Cover Webshopovername Handboek Ontvang nu gratis het WebshopOvername e-Handboek t.w.v. € 23,99 bij alle abonnementen (maand & jaar)!
Bestel het Webshopovername Handboek bij AKO Bestel het Webshopovername Handboek bij BOL Bestel het Webshopovername Handboek bij Managementboek.nl

Rustig nalezen?



Download onze ebooks
Home    Aanbod webshops

Contact

Adres
Burg. Haspelslaan 13
1181 NB Amstelveen
Nederland
Bel mij terug
Tel: 020-2184499
E-mail: contact@webshopovername.nl

Ander bedrijf verkopen? OvernameAdvies.nl
 
Aanbod Onze Diensten Kennisbank Over ons

Bedrijfswaardering Financieel Juridisch Marketing Techniek Overnameproces

© Copyright 2021   Affiliates Algemene voorwaarden Privacy policy

Inloggen

×


 
wachtwoord vergeten | registreren
Bedankt voor uw aanmelding

Sluiten
×

Registreren als verkoper

Al een account? log dan hier in
  
Upgrade annuleren 
Full Membership:
Upgrade uw basis account naar een full membership, voor meer mogelijkheden:
Meest Gekozen

1 Jaar

149,-

  • Reageren op alle profielen
  • Accountverificatie
  • Alle webshopdetails inzien
Incl. WebshopOvername Handboek als e-book
t.w.v. € 23,99!
WebshopOvername Handboek

1 Maand

49,-

  • Reageren op alle profielen
  • Accountverificatie
  • Alle webshopdetails inzien
Incl. WebshopOvername Handboek als e-book
t.w.v. € 23,99!
WebshopOvername Handboek

Eenmalig

29,-

  • Reageren op 1 profiel
  • Accountverificatie
  • Details 1 webshop inzien
Alle bedragen excl. 21% btw. Full memberships worden niet automatisch verlengd. Betalen kan op zakelijke factuur, met iDeal, Creditcard, Paypal of Bancontact