Social Media is niet meer weg te denken uit het media landschap. De kanalen die tegenwoordig beschikbaar zijn kunnen worden ingezet als gratis kanaal (followers en likes) en betaald kanaal: met behulp van advertising. Veruit het populairst zijn Facebook en Instagram.

Wij krijgen vaak de vraag: wat is de waarde van mijn followers en likes? Lees er meer over in dit kennisbank artikel. Er zijn grofweg twee manieren om de waarde van de 'Social Media' impact van een likes- of follow bestand te bepalen.

Discounted Cash Flow

Alle waarderingen die wij doen bij WebshopOvername zijn gebaseerd op de discounted cash flow. Oftewel: de toekomstige verdiencapaciteit wordt contant gemaakt van de toekomst naar nu. Wat is nu de impact hierop van likes en followers? In de basis horen deze getallen bij je 'merk'. Het zorgt voor extra bereik en -als het goed is- voor omzet. Bij de marge en winst die je maakt, zit de impact van de sociale media al verwerkt; want wat is nou de waarde van followers die niks kopen? 

Conversie Waarde

De conversie waarde is gebruikelijker om toe te passen op bijvoorbeeld een email-bestand, maar kan ook gebruikt worden op followers. Stel voor een e-commerce bedrijf kost de gemiddelde conversie via betaalde kanalen 10,00 euro. Dat is bijvoorbeeld af te leiden uit Google Ads. Als je uitgaat van een eenmalige mailing dan is de waarde van een bestand de conversie maal aantal maal de gemiddelde winst per verkoop. Een erg grof getal maar wel een waarde waarmee te werken is. Dit is een alternatieve berekening wanneer de discounted cash flow lastiger toe te passen is, bijvoorbeeld bij een content- of affiliate site. 

Praktijk

Wat is nu de waarde van Social? Het belangrijkste is de ondersteuning van uw merk. Potentiële klanten controleren de geloofwaardigheid van uw webshop door te zoeken naar reviews, ervaringen en ook followers. Hierbij is snel te zien of een jonge shop te veel beloofd, of dat er trouwe fans zijn die uw beloften ondersteunen. In de praktijk kennen wij geen extra bedrag toe bij de waardering aan followers en likes, deze horen terug te komen in aantal klanten, conversies en bestedingen.