Een pakkende verkoopadvertentie voor snellere bedrijfsverkoop
Wat is een verkoopadvertentie?
Een verkoopadvertentie is een korte bedrijfsomschrijving van de te verkopen onderneming waarin zowel algemene bedrijfsinformatie als kernkwaliteiten van het bedrijf worden gedeeld. Met het opstellen van een goede verkoopadvertentie vergroot u aanzienlijk de kans op een succesvolle verkoop. Kopers kunnen binnen 1 minuut te weten komen wat uw bedrijf doet, waar het bedrijf in uitblinkt en waar de groeikansen liggen. Een verkoopadvertentie is als het ware een ‘elevator pitch’ van uw onderneming.
Een pakkende verkoopadvertentie bestaat uit 4 onderdelen:
1. Een algemene omschrijving van het bedrijf
2. Identificatie van sterktes en groeikansen
3. Verdiepende bedrijfsinformatie m.b.t. (online) marktpositie
Advertentie opstellen voor bedrijfsverkoop
Een verkoopadvertentie is als een bedrijfsbrochure; het omschrijft het bedrijf in het algemeen, zoals u het aan uw klanten omschrijft, PLUS de nodige verdiepende verkoopinformatie. Algemene informatie bestaat onder andere uit het jaar van oprichting en de branche waarin de onderneming zich bevindt. De wijze van orderafhandeling en de eventuele registratie van een eigen merk kan hier ook worden vermeld. Verdiepende informatie betreft meer details inzake de (online) marktpositie van het bedrijf en de interne sterktes en uitdagingen. Deze informatie maakt de advertentie pakkend en niet onbelangrijk: ervaring leert dat kopers sneller en gerichter reageren wanneer gedetailleerde informatie wordt gedeeld.
Maak een pakkende bedrijfsomschrijving door onderstaande vragen te beantwoorden:
- Wat zijn de sterktes van het bedrijf?
- Wat zijn de directe groeikansen van het bedrijf?
- Hoe staat het bedrijf ervoor m.b.t. online zichtbaarheid? (e.g. posities op belangrijkste zoekwoorden)
- Hoe verhoudt het bedrijf zich tot leveranciers en klanten? (e.g. inkoop bij 1 leverancier, meerdere leveranciers, B2B klanten en/of B2C klanten etc).
Het geheim van een pakkende verkoopadvertentie ligt niet alleen in de inhoudt maar ook in de opbouw van een advertentie. De aanbevolen structuur leidt de koper van algemene informatie naar unieke kernwaarden van het bedrijf. Afsluitend wordt de reden van verkoop genoemd, dit geeft een persoonlijke touch. Wij nemen u graag mee in het opstellen van de ideale verkoopadvertentie door middel van een gestructureerd stappenplan.
Verkoopadvertentie 10-stappenplan
Door het onderstaande 10-stappenplan te volgen maakt u snel en eenvoudig een aantrekkelijke verkoopadvertentie. Beantwoord de vragen in de volgorde waarin deze worden gesteld. De basis van een gestructureerde verkoopadvertentie staat. Wij bevelen natuurlijk aan om deze basis uit te breiden met meer informatie dat van toepassing is in uw unieke situatie.
1. Wanneer is het bedrijf opgericht?
2. In welke niche opereert het bedrijf en welke soort producten worden verkocht?
3. Verzendt u vanuit eigen voorraad, fulfillment, dropshipping of anders? Zo ja, waar is de logistieke partner gevestigd?
4. Worden de producten/diensten ook via externe verkoopkanalen verkocht? Zo ja, welke?
5. Waar heeft u de afgelopen jaren veel in geïnvesteerd / hard aan gewerkt en waar blinkt het bedrijf in uit? Dit is een belangrijk punt om kopers mee te nemen in de kernkwaliteiten van bedrijf! Gedacht kan worden aan:
- Eigen merk
- SEO
- SEA
- (Uitgebreid) leveranciersnetwerk
- Klantenbestand
- Automatisering
- E-mailkettingen
- Social media volgersbestand
- Unieke content
6. Waar ziet u nog groeikansen? (e.g. op gebied van marketing, uitbreiding van het productaanbod of het betreden van een nieuwe markt etc.)
Online zichtbaarheid
7. A. Hoe bereiken bezoekers de website? Organisch, via Google Ads, direct, via social media? Als het kan geef hier een benadering in percentages (e.g. 20% organisch, 80% betaald).
7. B. Hoe goed is de online zichtbaarheid van de webshop? Staat de webshop op belangrijke keywords in de top 3, top 5 of top 10 posities? Of is hier nog niet aan gewerkt en is online zichtbaarheid gelimiteerd?
Inkoop / verkoop
8. Heeft u 1 of meerdere leveranciers van uw producten? Koopt u in via een groothandel, direct van de producent of produceert u de producten zelf?
9. Indien u via andere verkoopkanalen verkoopt: hoe is de omzet verdeeld over deze kanalen? (e.g. 60% via Bol.com, 40% via de webshop).
10. Waarom verkoopt u het bedrijf?
Verkoopadvertentie vs. verkoopmemorandum
De advertentietekst fungeert als een teaser waarmee u de interesse van de koper wekt. Dit is anders dan een verkoopmemorandum waar veel dieper wordt ingegaan op niet alleen interne bedrijfsprocessen maar ook op de marktomstandigheden. Meer informatie met betrekking tot het opstellen van een uitgebreid verkoopmemorandum vindt u in onze kennisbank.
Verkoop starten bij WebshopOvername.nl
Uw webshop of online onderneming verkopen start bij WebshopOvername.nl. Op de homepage vindt u de groene knop ‘gratis aanmelden als verkoper’. Via deze weg kunt u gemakkelijk uw bedrijfsprofiel en verkoopadvertentie opmaken en met ons delen. Wij zullen uw profiel bekijken en zo spoedig mogelijk plaatsen wanneer mogelijk. Eerst nog even persoonlijk contact? Plan een vrijblijvende intake in en wij denken met u mee!