Snelheid, Rankings & Conversie
Snelheid voordelen
- Bezoekers zijn positief verrast bij een snelle site
- Conversies zijn meetbaar hoger bij snelle sites
- Google waardeert sitesnelheid positief bij het bepalen van de ranking
- Mensen blijven langer op uw site als deze licht en responsive aanvoelt (denk daarbij ook aan de interne zoekfunctie en afrekenen)
- En ook het beheer van uw site werkt lekkerder als uw medewerkers niet onnodig wachten
Bekende problemen
Het is een bekend probleem, uw site is traag en de gevolgen zijn er. Wat gebeurd er als een site (te) traag is? Nou het omgekeerde van hierboven, het is dus sowieso slecht voor uw webshop. Bij hosted platforms komt dit probleem wat minder vaak voor dan wanneer je een Open source of zelfgebouwde shop hebt (zie hier een overzicht). Er is ook nog wel een verschil tussen mobiel gebruik van uw site en gewoon (desktop) bezoek. Over het algemeen komen alle trage elementen nog meer naar voren op mobiel. De oorzaak van een trage webshops kan vanalles zijn, maar kijk in ieder geval naar:
- Verouderde techniek
- Zeer grote (product) foto's.
- Veel bezoekers
- Trage server of slecht geconfigureerde server
Test uw website (of de shop die u wilt gaan kopen) met de Google Pagespeed Tool. Deze tool geeft een cijfer en kleurcode voor de snelheid van uw site. En dan apart voor mobiel- en desktopgebruik. Voor veel verbeterpunten zal er wel een technicus aan te pas moeten komen. Er zijn ook bekende of veel voorkomende problemen (bijvoorbeeld trage Magento webshop), die soms moeilijk zijn op te lossen, of waar u echt de juiste expert bij moet halen, soms tegen aardige kosten.
Bij aan- of verkoop
Als u een bestaande webshop/website koopt, neemt u ook de content, server & software over. Een goede (snelle) site is dan van meer waarde dan een trage. Beschikt u over technische kennis of expertise, dan liggen hier ook kansen. Voor een verkoper geldt het omgekeerde: verhoog de waarde van uw webshop door te zorgen voor een snelle site.
Als u een (trage) website/webshop overneem dan kunt u in plaats van verbeteren, ook kiezen om een site te migreren naar een beter systeem. Redelijk wat oude of zelfgebouwde webshops zijn nog moeilijk te verbeteren of duur in onderhoud. In zo'n geval is er wel een migratie van content en soms klanten nodig.