Een website of domeinnaam overnemen, kan een belangrijke rol spelen binnen een SEO-strategie. Sterker nog: het overnemen van een sterk domein in dezelfde niche als waar u in opereert, is een beproefd concept. Om dit succesvol te kunnen doen, is het belangrijk dat u een idee heeft van de SEO-waarde. Maar hoe bepaalt u precies de SEO-waarde van een webshop of website?

Laten we alvast voorop stellen dat er geen absolute waarheid is als het gaat om de waardebepaling. Vaak gebruikt u winst- en omzetcijfers en prognoses voor de toekomst. Waarderingsmethoden die (ook) naar de toekomst kijken, gaan impliciet uit van een bepaald aantal bezoekers, organisch en betaald, en de omzet die ze vertegenwoordigen. Maar naast het aantal bezoekers zijn er meer SEO-onderdelen die invloed hebben op de prijs. Die onderdelen worden in dit artikel door Martijn Hoving uitgewerkt.

Onderdeel 1: stabiele hoeveelheid organisch bezoek

De hoeveelheid organische bezoekers die een website trekt, is niet aan veel verandering onderhevig. Dat is anders dan bij bezoekers die u via Google Ads trekt, die zijn zomaar weg als de geldkraan dicht wordt gedraaid. Vanwege dit stabiele karakter speelt organisch bezoek een belangrijke rol in de waarde. Want zelfs als er niks wordt verbeterd aan de website die u wil overnemen, weet u dat er nog maanden of zelfs jaren organische bezoekers zullen blijven komen die omzet opleveren.

Voor bijna alle webshop of websites kunt u in Google Analytics data vinden die laat zien of er de afgelopen jaren sprake is geweest van een stabiele hoeveelheid organische bezoekers:

Praktisch elke website of webshop heeft een Google Analytics installatie met daarin vaak meerdere jaren data, wat in staat stelt om te beoordelen of er een stabiele stroom organisch bezoek is geweest:

Analytics webshopovername
(Organische bezoekers en de bijbehorende opbrengst in de afgelopen drie jaar)

 

U doet er goed aan flink in de historische data te duiken, zodat u niet verrast wordt door seizoensmatigheid. Of een virus dat de wereldeconomie op grote schaal beïnvloedt.

Organisch verkeer uitdrukken in CPC-waarde

De waarde van organische bezoekers is ook anders te bepalen. Door te kijken wat eenzelfde hoeveelheid verkeer via Google Ads zou moeten kosten. Dit levert niet alleen een waarde op, maar geeft ook informatie over de hoeveelheid money keywords waar het beoogde domein op scoort. Money keywords zijn zoektermen die een gemiddelde prijs per klik hebben in Google Ads. Zou de hoeveelheid organisch verkeer relatief weinig kosten in Google Ads, dan is er waarschijnlijk geen superpositie op de zoektermen waar veel volume op zit.

zoekverkeer waarde webshopovername

(Bijna 8 miljoen dollar aan organisch verkeer!)

 

Onderdeel 2: hoe is het linkprofiel?

De positie in Google wordt sterk beïnvloedt door het linkprofiel. Over het algemeen geldt: hoe meer websites van hoge kwaliteit verwijzen naar jouw website, hoe hoger de positie in de zoekresultaten. Is de overname onderdeel van een grotere SEO-strategie, dan is dit een heel belangrijk onderdeel. U neemt dan namelijk de hoge posities in de zoekresultaten over.

Linkprofiel beoordelen

Om het linkprofiel te beoordelen, kijken we onder andere naar:

  • Het aantal inkomende links en domeinen waar ze vandaan komen;
  • Een aantal waardes uit een tool die goed is in het beoordelen van linkprofielen, zoals domain rating van Ahrefs en trust flow & citation flow van Majestic.
  • Het aantal vreemde, rare of opvallende websites in het linkprofiel. Die vormen namelijk een risico voor een domein.
  • Dezelfde gegevens van belangrijke concurrenten.

Is er een goed en betrouwbaar linkprofiel, dan heeft u goud in handen!

trustflow webshopovername

(Het linkprofiel van Corendon.nl)

 

Een tijdje geleden heeft de NMA laten weten dat Sunweb Corendon mag overnemen. Het zou kunnen dat Sunweb de content van corendon.nl migreert naar sunweb.nl. Kijken we naar de informatie uit bovenstaande screenshot, dan zien we dat er ruim 250.000 links vanuit dik 2400 websites in het linkprofiel zitten, die vanaf dat moment allemaal verwijzen naar de website van Sunweb. De trust flow en citation flow, beide 47/100, verhuizen ook mee, wat ook weer een flinke boost zal opleveren. Ze zullen direct de goede posities van corendon.nl overnemen. Op de lange termijn profiteren ze ook van de extra links.

Onderdeel 3: hoe zit het met de content?

Ook de content op een website heeft SEO-waarde. Denk bijvoorbeeld aan goede categorieteksten, productteksten, misschien zelfs een blog en productvideo’s. Het gaat bij het bepalen van deze waarde niet alleen om de positie in de zoekresultaten en het verkeer dat erbij hoort, maar ook in de tijd en energie die in het produceren van de content is gestoken. Gaat het om een webshop met weinig content, dan moet er namelijk rekening mee gehouden worden dat u nog flink moet investeren in nieuwe teksten. Als het domein goed gevonden moet worden, natuurlijk.

Check op content

U kunt controleren of een website goed gevuld is. Dat kan op de volgende wijze:

  • Bekijk 30 willekeurige pagina’s en check of ze relevante teksten bevatten.
  • Gebruik een crawlingtool als ContentKing, Screaming Frog of Deepcrawl om te zien hoeveel woorden er op elke pagina staan. Let ook op dubbele content: die is waardeloos over het algemeen.

Wat de content waard is, zit ‘m ook in de zoektermen waar mensen uw domein op vinden. Dit is op 2 manieren te controleren:

  • Kijk in Google Search Console onder Prestaties eens naar het aantal rijen onder ‘Zoekopdrachten’. Dat is het aantal zoektermen waarop u te vinden bent. Er zit wel een limiet aan van 1000 regels, dus dit is alleen goed te gebruiken bij kleinere websites.
  • Gebruik een tool als Ahrefs om domeinen te koppelen aan zoekopdrachten in Google. U hoeft alleen het domein in te voeren en ziet op hoeveel zoektermen het domein gevonden wordt.

organische zoekwoorden webshopovername

 

Onderdeel 4: techniek van website of webshop

Bij het migreren van de nieuwe website of webshop, maakt de technische staat weinig uit. Maar wilt u verder bouwen op het bestaande platform, kijk dan zeker naar de techniek!

De technische kant van SEO is namelijk van groot belang voor de vindbaarheid. En hoewel geen enkel domein 100% scoort, kunnen bepaalde zaken de waarde wel doen zakken. Zoals een webshop die:

  • Niet mobielvriendelijk is;
  • Traag laadt;
  • Gebruikmaakt van een JavaScript-framework en niet heeft bedacht hoe Google hiermee om moet gaan.

Met een SEO-audit van een SEO-specialist kunt u eenvoudig de techniek van een website of webshop laten checken. Een goede specialist kijkt niet alleen naar de huidige staat, maar weet ook of de techniek toekomstbestendig is.

Over de auteur

Martijn Hoving is een van de SEO-experts waar WebshopOvername graag mee samenwerkt. Hij heeft zijn eigen SEO bureau in Zwolle en kan tijdens een due diligence ondersteuning leveren op het gebied van Search Engine Optimization.