De intrinsieke waarde is voornamelijk een afspiegeling van de financiële historie in de balans van een onderneming: denk aan de winsten, dividenduitkeringen, investeringen en bedrijfsfinancieringen. Deze methodiek heeft daarom een beperkte betekenis bij bedrijfswaardering.
De bepaling van de intrinsieke waarde gaat uit van de boekhoudkundige waarde van uw webwinkel. Deze waarde staat vermeld op de boekhoudkundige balans in uw jaarrekening onder het eigen vermogen: gestort kapitaal, reserves, ect. Deze boekhoudkundige waarde is vooral een resultaat van een administratief proces.
De waarde van balansposten wijken vrijwel altijd af van de feitelijke marktwaarde: 'de waarde in het economisch verkeer'. De intrinsieke waarde weegt indirect dan ook in het resultaat mee: de stille reserves, de courantheid van voorraden en dergelijke.
De toepasbaarheid van de intrinsieke waarde is in de praktijk van webshopwaarderingen beperkt. Het is vooral de uitkomst van een boekhoudkundige werkwijze. En bovendien is intrinsieke waarde alleen een resultaat van de historie van de onderneming, terwijl kopers liever vooruit kijken: Een koper van een bedrijf heeft vaak meer interesse in de toekomstige waarde (van hem) dan de historische waarde (van de verkoper) van de onderneming.
Bedrijfseconomisch koopt hij namelijk de toekomstige vrije kasstromen (free cash flows) die te verwachten zijn als 'beloning' voor zijn investering: De koop van de webshop. Hij koopt als het ware de bedrijfseconomische voordelen van deze business. Dus voor een betere onderbouwing van de waarde van een bedrijf zullen ook andere methoden voor bedrijfswaardering moeten worden toegepast.
Bestel hier een uitgebreid rapport met de waardebepaling van uw webwinkel.