Voordat u met een verkoper in onderhandeling gaat is het verstandig om eerst uw financiele ruimte te bepalen. Wat is uw budget en hoe zet u dit optimaal in voor de overname van een webshop? 

Voor bedrijfsovernames zijn er diverse vormen van financiering mogelijk. De gemiddelde bedrijfsovername is van een grotere omvang dan de gemiddelde overname van een webwinkel, dus we zullen hier eerst de meest voor de hand liggende vormen uitwerken. Mocht u nog vragen hebben, dan kunt u altijd even contact opnemen.

Eigen middelen

Financiering uit eigen middelen is de aangewezen manier voor veel webshopovernames, die vaak toch van een kleinere omvang zijn dan overnames in het klassieke MKB. Ook als u een grotere webshopovername gaat doen, kunt u ervan uitgaan dat de verstrekkers van de financiering verwachten dat u zelf ook een deel inbrengt. En dat is ook niet zo vreemd, want als u zelf al geen risico’s wilt nemen, waarom zou een financierder dat dan wel doen?

De Banklening

In de traditionele overnamemarkt is een banklening vaak de aangewezen manier om een overname te financieren. Voor veel van de webshopovernames is een banklening helaas geen optie omdat de overnamebedragen voor een bank te laag zijn (reken op een ondergrens van xxx.xxx euro). Bovendien financieren banken momenteel vaak niet meer dan 50% van de overnamesom, waardoor u alsnog op zoek moet naar andere bronnen.

De voordelen van een banklening zijn dat u geen zeggenschap (aandelen) uit handen geeft en bovendien is het veelal de goedkoopste manier van externe financiering.

De banken hebben hiermee een gat laten vallen waar diverse nieuwe aanbieders in zijn gesprongen:

Microkrediet verstrekkers

Voorbeelden van microkrediet verstrekkers zijn: Qredits, Spotcap en Credion.

Let er in dit geval goed op dat u geacht wordt om het geleende bedrag meestal vrij snel terug te betalen en dat de gemiddelde rente pittig is. Het voordeel is dat deze partijen meestal snel kunnen schakelen.

Crowdfunding

Denk aan partijen als Crowdaboutnow, Fundipal & Planetcrowd.

Let er bij crowdfunding goed op dat de campagne om geld op te halen tijdsintensief kan zijn en dat er via aandelenparticipatie een veelvoud van aandeelhouders kan ontstaan. Een voordeel van crowdfunding is dat er met de ‘crowd’ gelijk een fanbase is ontstaan die er bij gebaat is om uw webshop verder te helpen.

Revenue based financing

Een financieringswijze (lening) waarbij wordt afbetaald door middel van maandelijkse betalingen die zijn gebaseerd op een percentage van de maandelijkse cash ontvangsten: hoe sneller men groeit, hoe eerder de lening is afbetaald. Meer informatie over groeiende industrie van revenue based financing vindt u hier.

Achtergestelde lening / Gefaseerde overname

Wanneer u de volledige overnamesom niet kunt financieren via een andere wijze, dan is het mogelijk om een achtergestelde lening voor te stellen aan de verkoper. Stel de totale overnamesom is €100.000 en u kunt €70.000 financieren met €20.000 aan eigen middelen en een lening van €50.000, dan kunt u voor de resterende €30.000 een achtergestelde lening afspreken. Concreet houdt dit in dat deze lening pas aan de verkoper terugbetaald wordt wanneer de overige leningen zijn afbetaald. 

Het voordeel voor de koper is dat hij gelijk volledig eigenaar wordt. Voor de verkoper is het eigenlijk een laatste redmiddel wat ingezet kan worden wanneer de deal anders niet door kan gaan. (in de praktijk komen achtergestelde leningen bij kleine transacties tot €100.000 vrijwel niet voor, maar de grotere webshopovernames vanaf €1.000.000 zijn ze vrij gangbaar).

Een variant hierop is de afspraak dat de overeengekomen overnamesom gefaseerd wordt betaald. Die betalingen kunnen dan worden uitgesmeerd over een periode van bijvoorbeeld 2 jaar, waarbij afgesproken zou kunnen worden dat de betalingen resultaat afhankelijk zijn. Dus u betaalt bijvoorbeeld 50% van de overnamesom op de dag van de transactie, 30% na 6 maanden en de resterende 20% na het eerste jaar wanneer de cijfers overeenkomen met de prognose van de verkoper. Stel de cijfers pakken beter of slechter uit, dan kunt u afspreken dat de restbetalingen hoger of lager uitvallen.

Een groot nadeel is het ‘gedoe’ dat dit soort afspraken kan opleveren. U zult de constructie (en winstdefinitie) zorgvuldig moeten afspreken. Een tweede nadeel is dat de Koper weinig zin zal hebben om te moeten betalen voor het feit dat hij de overgenomen webshop beter laat presteren. Aan de andere kant wordt de overname van een webwinkel nogal eens gezien als enigszins onzeker (daarom zijn de multipliers van waardebepalingen vaak ook lager dan in het klassieke MKB) en dan is dit een manier om kopers te overtuigen. Dit is dan ook een financieringsvorm die we wel eens tegenkomen bij overnames van een wat grotere omvang.

Investeerders in webshops

De laatste financieringsvorm die we bespreken is de samenwerking met een investeerder. Het is hierbij van belang om u te beseffen dat investeerders altijd werken naar een exit. Ze stappen bij u in de onderneming met de bedoeling om de investering meer waard te laten worden en na 4-5 jaar weer te verkopen. Investeerders zullen bovendien aandelen voor de investering verwachten en worden dus mede-eigenaar van uw webwinkel met bijbehorende zeggenschap. Een (groot) voordeel kan zijn dat de juiste investeerder de nodige kennis en netwerk met zich meebrengt. Een door de wol geverfde e-commerce investeerder kan u van veel ervaring en nuttige input voorzien.

Voor welke financieringsvorm u ook kiest, zorg in ieder geval voor een goede koopovereenkomst. Zeker in het geval van achtergestelde of gefaseerde betalingen. Wij werken samen met ICTrecht en via ons legt u voor een net bedrag uw afspraken met de verkoper vast.

Standaard contracten gericht op e-commerce overnames zijn tevens hier te downloaden op ons platform.