De voordelen en nadelen van internationale dropshipping
Internationale dropshipping
Chinese platforms en webwinkels timmeren al jaren aan de weg in Nederland en België: namen als AliExpress, MiniInTheBox en DHgate zullen veel consumenten inmiddels wel kennen. De grootste naam is AliExpress (een van de merken van Alibaba) en vergelijkbaar met Bol.com en Amazon, kunnen Chinese ondernemers via een verkoopaccount hun producten aanbieden. Zie het als een shop in shop. Waar de focus initieel vooral lag op de rechtstreekse verkoop aan de consument, worden nu ook Nederlandse en Belgische ondernemers getarget voor een samenwerking op basis van dropshipping.
Hoe werkt dropshipping uit China?
Deze lokale ondernemers starten een Nederlandse webwinkel met een assortiment aan Chinese producten. Die producten hebben ze niet zelf op voorraad liggen. Zodra er een order binnenkomt via de Nederlandse webshop, wordt deze doorgestuurd naar de Chinese partner. Deze neemt de order aan, pakt de producten in en verstuurt deze naar het Nederlandse of Belgische adres. De Nederlandse klant krijgt het pakketje rechtstreeks van de Chinese ondernemer. Juridisch gezien wordt de order geplaatst bij de Nederlandse ondernemer en deze is dan ook het aanspreekpunt voor klachten en complimenten.
De bemiddelings- of agentconstructie met Chinese dropshippers
In de praktijk gaat er nog wel eens iets mis. Zo blijken producten bij levering van mindere kwaliteit dan verwacht, of komen ze überhaupt niet aan. De Nederlandse webwinkelier moet dan deze orders retour aan nemen en de klant terug te betalen. Om dit te voorkomen is er een agent constructie bedacht. Daarbij treedt de website op als bemiddelaar ('agent'). De algemene voorwaarden zijn zo ingericht dat de Nederlandse consument niet bij de Nederlandse ondernemer koopt, maar rechtstreeks bij de Chinese ondernemer. De Nederlandse ondernemer bemiddelt slechts tussen Nederlandse klanten en Chinese verkopers. Hierdoor zouden Nederlandse klanten met hun klachten terecht moeten bij de Chinese verkopers.
Wat is de reden dat men vanuit China laat dropshippen?
De voordelen zijn de (zeer) lage inkoopprijs van de meeste producten en de lage verzendkosten vanuit China. Daarnaast horen we vaak dat er veel bijzondere producten beschikbaar zijn en brede assortimenten.
Groei in dropshipping uit China
De afgelopen jaren zijn de levertijden vanuit China steeds korter geworden. Zo geeft PostNL tegenwoordig al 7 dagen aan. De (relatief) kortere levertijden, maken orders die op basis van dropshipping vanuit China worden uitgeleverd eenvoudiger om te verkopen aan klanten. Als de prijs laag genoeg is, zal men wel een paar dagen willen wachten.
Daarnaast is het technisch gezien steeds makkelijker geworden: partijen als Shopify hebben apps als Oberlo in hun appstore waarmee binnen een paar uur een assortiment kan worden samengesteld en in een standaard webshop kan worden geplaatst. De volledige orderverwerking vindt plaats via API's zodat de Nederlandse webwinkelier hier geen omkijken naar heeft: hij/zij kan zicht richten op de verkoop en de klantenservice. En dat laatste daar scheelt het soms wel aan. In onze ervaring zijn er relatief veel klachten over webwinkels die op deze basis hun orders uit )laten) leveren.
En er zijn tegenwoordig verschillende Nederlandse partijen die deze internationale dropshipping variant promoten en er cursussen voor aanbieden aan nieuwkomers.
Nadelen van internationale dropshipping
Maar let op: er zijn nadelen verbonden aan deze wijze van orderafhandeling. Zo waarschuwt de KVK dat consumenten in alle gevallen BTW moeten betalen. De Chinese verkoper zal die niet rekenen aan een Nederlandse webwinkelier, maar deze dient dat zelf wel te doen bij Nederlandse klanten. En werkt hij als een agent? Dan heeft de Chinese partner een BTW-registratieplicht in Nederland. Meer informatie hierover.
Het succes van dropshipping uit China valt grotendeels te verklaren uit de lage kosten van producten en transport. Hier lijkt echter verandering in te komen: zo heeft de Europese Unie in 2020 een nieuwe belastingregeling goedgekeurd voor dropshipping die per 1 januari 2021 van kracht zal zijn: momenteel wordt er enkel btw berekend op pakketten met een waarde van meer dan 22 euro en zijn invoerrechten verplicht boven een waarde van 150 euro. Maar per 2021 moet het btw-bedrag worden toegepast vanaf 0 euro. Daarmee worden ook de pakketjes met lagere orderwaardes (en dat zijn de meeste via dit kanaal) 21 procent duurder.
Verder is het zo dat Chinese ondernemers hun pakketjes zo goedkoop kunnen sturen dankzij een 50 jaar oude afspraak van de Wereldpostunie. Die afspraak vervalt en per 2021 kunnen landen hun eigen tarieven kiezen. De komende jaren kunnen de posttarieven daardoor verdrievoudigen.
Daarnaast is het (ook als ondernemer) in de praktijk lastig om uw gelijk te halen in China. Zoals bij alle bedrijfsovernames is ook bij de overname van een internationale dropshipping webwinkel een goede due diligence cruciaal.