020-2184499
Webshop Verkopen  Inloggen
Engels
  • Aanbod
  • Onze diensten
    • Webshop verkopen
    • Webshop kopen
    • Hoe werkt het platform
    • Veelgestelde vragen
    • Waardebepaling
    • Overnameovereenkomst
    • Webshopscans (due diligence)
    • Tarieven
  • Kennisbank
    • Introductie
    • Bedrijfswaardering
    • Financieel
    • Juridisch
    • Marketing
    • Overnameproces
    • Techniek
  • Over ons
    • Over WebshopOvername.nl
    • Keurmerken en kwalificaties
    • De oprichters
    • Contact opnemen
    • In de media
    • WebshopOvername Handboek
Inloggen
Webshop verkopen

Dropshipping uit China

  1. Home ›
  2. Kennisbank ›
  3. Internationale dropshipping ›
Sander Scholten Door: Sander Scholten
Commercie & Matching

De voordelen en nadelen van internationale dropshipping

Dropshipping is geen nieuw fenomeen: al jaren is het een manier waarop startende webwinkeliers op een goedkope wijze (voorraad hoeft niet te worden aangelegd) hun onderneming kunnen starten. Wel nieuw is dat internationale dropshipping sinds 2018/2019 een vlucht heeft genomen. Vooral Chinese dropshippers zijn daarbij dominant aanwezig. Ook op WebshopOvername zien we webwinkels die op basis van dropshipping orders aannemen en rechtstreeks uit China laten leveren. Aan deze wijze van orderverwerkingen zien wij voordelen en nadelen die we in dit artikel aan u toe zullen lichten.

Internationale dropshipping

Chinese platforms en webwinkels timmeren al jaren aan de weg in Nederland en België: namen als AliExpress, MiniInTheBox en DHgate zullen veel consumenten inmiddels wel kennen. De grootste naam is AliExpress (een van de merken van Alibaba) en vergelijkbaar met Bol.com en Amazon, kunnen Chinese ondernemers via een verkoopaccount hun producten aanbieden. Zie het als een shop in shop. Waar de focus initieel vooral lag op de rechtstreekse verkoop aan de consument, worden nu ook Nederlandse en Belgische ondernemers getarget voor een samenwerking op basis van dropshipping. 

Hoe werkt dropshipping uit China?

Deze lokale ondernemers starten een Nederlandse webwinkel met een assortiment aan Chinese producten. Die producten hebben ze niet zelf op voorraad liggen. Zodra er een order binnenkomt via de Nederlandse webshop, wordt deze doorgestuurd naar de Chinese partner. Deze neemt de order aan, pakt de producten in en verstuurt deze naar het Nederlandse of Belgische adres. De Nederlandse klant krijgt het pakketje rechtstreeks van de Chinese ondernemer. Juridisch gezien wordt de order geplaatst bij de Nederlandse ondernemer en deze is dan ook het aanspreekpunt voor klachten en complimenten.

De bemiddelings- of agentconstructie met Chinese dropshippers

In de praktijk gaat er nog wel eens iets mis. Zo blijken producten bij levering van mindere kwaliteit dan verwacht, of komen ze überhaupt niet aan. De Nederlandse webwinkelier moet dan deze orders retour aan nemen en de klant terug te betalen. Om dit te voorkomen is er een agent constructie bedacht. Daarbij treedt de website op als bemiddelaar ('agent'). De algemene voorwaarden zijn zo ingericht dat de Nederlandse consument niet bij de Nederlandse ondernemer koopt, maar rechtstreeks bij de Chinese ondernemer. De Nederlandse ondernemer bemiddelt slechts tussen Nederlandse klanten en Chinese verkopers. Hierdoor zouden Nederlandse klanten met hun klachten terecht moeten bij de Chinese verkopers.

Wat is de reden dat men vanuit China laat dropshippen?

De voordelen zijn de (zeer) lage inkoopprijs van de meeste producten en de lage verzendkosten vanuit China. Daarnaast horen we vaak dat er veel bijzondere producten beschikbaar zijn en brede assortimenten. 

Groei in dropshipping uit China

De afgelopen jaren zijn de levertijden vanuit China steeds korter geworden. Zo geeft PostNL tegenwoordig al 7 dagen aan. De (relatief) kortere levertijden, maken orders die op basis van dropshipping vanuit China worden uitgeleverd eenvoudiger om te verkopen aan klanten. Als de prijs laag genoeg is, zal men wel een paar dagen willen wachten.

Daarnaast is het technisch gezien steeds makkelijker geworden: partijen als Shopify hebben apps als Oberlo in hun appstore waarmee binnen een paar uur een assortiment kan worden samengesteld en in een standaard webshop kan worden geplaatst. De volledige orderverwerking vindt plaats via API's zodat de Nederlandse webwinkelier hier geen omkijken naar heeft: hij/zij kan zicht richten op de verkoop en de klantenservice. En dat laatste daar scheelt het soms wel aan. In onze ervaring zijn er relatief veel klachten over webwinkels die op deze basis hun orders uit )laten) leveren.

En er zijn tegenwoordig verschillende Nederlandse partijen die deze internationale dropshipping variant promoten en er cursussen voor aanbieden aan nieuwkomers.  

Nadelen van internationale dropshipping

Maar let op: er zijn nadelen verbonden aan deze wijze van orderafhandeling. Zo waarschuwt de KVK dat consumenten in alle gevallen BTW moeten betalen. De Chinese verkoper zal die niet rekenen aan een Nederlandse webwinkelier, maar deze dient dat zelf wel te doen bij Nederlandse klanten. En werkt hij als een agent? Dan heeft de Chinese partner een BTW-registratieplicht in Nederland. Meer informatie hierover. 

Het succes van dropshipping uit China valt grotendeels te verklaren uit de lage kosten van producten en transport. Hier lijkt echter verandering in te komen: zo heeft de Europese Unie in 2020 een nieuwe belastingregeling goedgekeurd voor dropshipping die per 1 januari 2021 van kracht zal zijn: momenteel wordt er enkel btw berekend op pakketten met een waarde van meer dan 22 euro en zijn invoerrechten verplicht boven een waarde van 150 euro. Maar per 2021 moet het btw-bedrag worden toegepast vanaf 0 euro. Daarmee worden ook de pakketjes met lagere orderwaardes (en dat zijn de meeste via dit kanaal) 21 procent duurder.

Verder is het zo dat Chinese ondernemers hun pakketjes zo goedkoop kunnen sturen dankzij een 50 jaar oude afspraak van de Wereldpostunie. Die afspraak vervalt en per 2021 kunnen landen hun eigen tarieven kiezen. De komende jaren kunnen de posttarieven daardoor verdrievoudigen.

Daarnaast is het (ook als ondernemer) in de praktijk lastig om uw gelijk te halen in China. Zoals bij alle bedrijfsovernames is ook bij de overname van een internationale dropshipping webwinkel een goede due diligence cruciaal.

 

Submenu

  • Introductie
  • Bedrijfswaardering
  • Financieel
  • Juridisch
  • Marketing
  • Overnameproces
  • Techniek

Laatste profielen

Webshop/groothandel in zitzakken
Webwinkel te koop in zitzakken van eigen design en merk. Lange orderhistorie (10+ jaar). Groot bereik dankzij B2B distr...
Lees meer
Webwinkel in voedingssupplementen (deels abo)
Bedrijf te koop in voedingssupplementen die o.m. in abonnementsvorm worden aangeboden. Enorme e-maillijsten en hoge marges.
Lees meer
Webshop in wijnen (directe inkoop)
Webshop in wijnen te koop. Directe inkoop bij wijnboeren. >7 jaar orderhistorie, afhandeling door fulfilment. Veel organ...
Lees meer
Onderneming in matrassen
Online onderneming in matrassen. Eigen productie. Klanten in NL en omliggende landen. Voornamelijk B2B klanten.
Lees meer
Webshop in Werkkleding (dropshipping)
Belgische webwinkel te koop in werkkleding. Vooral zakelijke afnemers. orders worden afgehandeld op basis van dropshipping.
Lees meer
Home    Aanbod webshops

Contact

Adres
Burg. Haspelslaan 13
1181 NB Amstelveen
Nederland
Bel mij terug
Tel: 020-2184499
E-mail: contact@webshopovername.nl

Ander bedrijf verkopen? OvernameAdvies.nl
 
Aanbod Onze Diensten Kennisbank Over ons

Bedrijfswaardering Financieel Juridisch Marketing Techniek Overnameproces

© Copyright 2021   Affiliates Algemene voorwaarden Privacy policy

Inloggen

×


 
wachtwoord vergeten | registreren
Bedankt voor uw aanmelding

Sluiten
×

Registreren als verkoper

Al een account? log dan hier in
  
Upgrade annuleren 
Full Membership:
Upgrade uw basis account naar een full membership, voor meer mogelijkheden:
Meest Gekozen

1 Jaar

149,-

  • Reageren op alle profielen
  • Accountverificatie
  • Alle webshopdetails inzien
Incl. WebshopOvername Handboek als e-book
t.w.v. € 23,99!
WebshopOvername Handboek

1 Maand

49,-

  • Reageren op alle profielen
  • Accountverificatie
  • Alle webshopdetails inzien
Incl. WebshopOvername Handboek als e-book
t.w.v. € 23,99!
WebshopOvername Handboek

Eenmalig

29,-

  • Reageren op 1 profiel
  • Accountverificatie
  • Details 1 webshop inzien
Alle bedragen excl. 21% btw. Full memberships worden niet automatisch verlengd. Betalen kan op zakelijke factuur, met iDeal, Creditcard, Paypal of Bancontact