Voordat u zelf een succesvolle webshop heeft draaien bent u zomaar 6-12 maanden verder. Heeft u uw zinnen gezet op een webshop met goede posities in Google? Telt u er dan nog maar 6-12 maanden bij op.  Alle begin is moeilijk, en dat is zeker ook het geval voor het opzetten van een winstgevende webwinkel.
 

U kunt het begintraject overslaan en een bestaande webshop overnemen. Daarmee wint u veel tijd, waar u een investering tegenover moet zetten.  In dit artikel zullen we aandachtspunten bij een dergelijke overname bespreken.

Een bestaande webwinkel kopen

Met het kopen van een webwinkel heeft u enkele grote voordelen. Vaak is er al omzet, contact met leveranciers, een boekhouding en natuurlijk de webwinkel zelf. Wanneer u een bestaande webwinkel gaat kopen heeft u met deze factoren in eerste instantie minder te maken. Daarnaast heeft de verkoper al het risico genomen dat de webshop geen succesvolle business oplevert. U koopt immers een webwinkel met een trackrecord.

De prijs van een webshop

Als u een bestaande webwinkel gaat kopen zijn er een aantal factoren die de prijs behoorlijk kunnen opschroeven. Bijvoorbeeld wanneer u direct dan ook de huidige voorraad moet kopen of als de verkoper de prijs van de webwinkel baseert op omzet die hij in de toekomst had verwacht te maken. Ons advies is allereerst om op basis van een breedgedragen waarderingsmethodiek samen met de verkoper tot een prijs te komen die u beide acceptabel vindt. Maar op welke manier u dan ook tot een prijs komt, wanneer de webshop zichzelf heeft bewezen, zal de overnameprijs dit succes reflecteren en een investering vergen.

Aan de andere kant heeft het zelf uit het niets opstarten van een webwinkel ook zo zijn nadelen. Telkens maar weer dat ontwerp aanpassen, waardevolle content creëren, SEO-posities opbouwen, het fine-tunen van de techniek of het opbouwen van een vaste klantenkring kan een langdurig en duur traject zijn. Gemiddeld kost het starten van een serieuze webshop al snel 25.000-30.000 euro. Indien u een bestaande webwinkel wilt kopen en twijfelt of u deze niet beter zelf vanaf nul kunt opstarten, dan is dit zeker iets om mee te nemen.

Manieren om een bestaande webwinkel te vinden

Als iemand eventueel er over denkt om zijn webwinkel te verkopen zal hij dit niet direct in grote letters op zijn webwinkel beschrijven. Het laten zien dat een webwinkel te koop is zal snel veel klanten kunnen kosten. Vandaar dat er aan de webwinkel zelf meestal niets te zien is. Maar net als in de overige bedrijvenverkoop zijn hier wel speciale bemiddelaars en websites voor. Dat gaat van eenvoudige advertenties op marktplaatsen tot volledige aankoopbegeleiding.

Risico's bij het kopen van een webshop

Zorg altijd dat u goed onderzoekt wat de prijs is die u moet betalen voor een webshop. In veel gevallen wordt deze gebaseerd op bijvoorbeeld aantallen van bezoekers en gegenereerde omzet. Maar betekent dit wel dat er ook werkelijk voldoende winst wordt gemaakt? Wat zijn bijvoorbeeld de kosten van die bezoekers? Als er veel advertentiekosten aan die bezoekersaantallen vastzitten dan heeft dit eigenlijk helemaal geen waarde. Want adverteren kunnen we allemaal! (effectief en goedkoop adverteren is een tweede) Bezoekersaantallen kunnen bij een eventuele overname daarom ook snel zakken. Zo vermelde de verkoper zijn webshop misschien wel op vele andere websites, zoals op zijn Facebook-pagina, op LinkedIn of op een Startpagina-dochterpagina die hij beheerde. Als hij niet langer eigenaar is zullen deze links verwijderen, wat minder direct bezoek, of zelfs bezoek uit zoekmachines kan schelen. Dit zult u allemaal weer zelf moeten opbouwen.

Doe dus altijd goed onderzoek voordat u tot aankoop van een website overgaat.

Voordelen van het overnemen van een bestaande webshop

U hoeft zich niet meer druk te maken over het maken van de website, het vinden van leveranciers of het kopen van de domeinnaam. Want dat is allemaal al gedaan. Vaak is er nog een flinke voorraad aanwezig en als u geluk heeft, dan heeft de website al aardig wat bezoekers. U kunt dus meteen aan de slag. En met problemen kunt u de verkoper vast nog wel vragen om hulp.

Overige voordelen:

  • Een bestaand klantenbestand
  • Backlinks naar de webwinkel
  • Bestaande voorraad
  • Verricht promotiewerk


Nadelen van het overnemen van een bestaande webshop

Maar er kleven ook nadelen aan het overnemen van een kant en klare webwinkel. U heeft de webshop niet van begin af aan opgezet, dus waarschijnlijk zijn bepaalde elementen niet helemaal naar uw wens. Daarbij bestaat de startperiode vaak uit vooral hard werken en veel investeren, maar tijdens deze opstartperiode leert men een webshop ook door en door kennen. U bent zelf aanwezig bij elke beslissing en ieder probleem, waardoor uw webwinkel geen geheimen meer zal hebben. Bij het overkopen van een webshop springt u toch enigzins in het diepe. De nieuwe webwinkel is niet uw product, dus u zult de winkel met al zijn eigenaardigheden eerst goed moeten leren kennen.  

Een nadeel dat u niet perse tegen hoeft te komen is het overkopen van problemen. Want niet elke webshop loopt even goed en misschien stond deze wel te koop omdat de eigenaar verlies draaide. Hoe gaat u het tij keren en weet u zeker dat u wel lukt de webshop winstgevend te maken? Ook hier geldt: Doe dus altijd grondig onderzoek!

Ga naar het overzicht met alle bedrijven te koop.