MKB loopt groter risico op cyberdreiging volgens ABN Amro sectoronderzoek


Uit onderzoek van ABN AMRO onder 233 zakelijke klanten blijkt dat steeds meer bedrijven in Nederland te maken hebben gehad met cybercriminaliteit. In 2023 zal dit voor meer dan driekwart van de bedrijven gelden, terwijl dit begin vorig jaar nog bij slechts 45% het geval was. Opvallend is dat de toename onder mkb's snel gaat: inmiddels is 80% van hen wel eens het doelwit geweest van cybercriminelen. Hiermee zijn aanvallen in het mkb-segment voor het eerst dieper doorgedrongen dan in het grootbedrijf, waarvan 75% te maken heeft gehad met cybercriminaliteit. Hoewel de cyberdreiging onder mkb'ers flink is toegenomen, blijft de risicoperceptie van deze groep achter bij de daadwerkelijke dreiging. Zo ziet slechts 29% van de mkb'ers cybercriminaliteit als een groot risico, hetzelfde niveau als vorig jaar. Om de toenemende bedreiging van phishing, malware en ransomware in te dammen, is een ketenbrede aanpak vereist. Die urgentie wordt echter nog onvoldoende gevoeld. Met name kleine bedrijven wapenen zich te weinig tegen deze vorm van criminaliteit.

Impact e-commerce

Dit onderzoek is relevant voor webshops omdat zij vaak het doelwit zijn van cybercriminelen. Webshops verwerken namelijk persoonlijke en financiële gegevens van klanten, waardoor zij een aantrekkelijk doelwit zijn voor hackers. Het is daarom belangrijk dat webshops zich bewust zijn van de risico's en zich goed wapenen tegen cybercriminaliteit. Dit kan bijvoorbeeld door het implementeren van sterke wachtwoorden, het regelmatig updaten van software en het gebruik van beveiligde betaalmethoden. Daarnaast is het belangrijk dat webshops hun klanten goed informeren over de maatregelen die zij nemen om hun gegevens te beschermen. Door zich goed te wapenen tegen cybercriminaliteit, kunnen webshops het vertrouwen van hun klanten behouden en hun reputatie beschermen.

bron | 03-05-2023